måndag 23 januari 2017

Elis 6 år!

Så var det dags för den tredje födelsedagen på kort tid, eftersom jag lyckats föda alla mina barn runt jul och nyår!

Elis, min förstfödde,fyllde nu hela 6 år!

Alla borde ha sin egen sexåring, för det är en härlig tid. Vill alltid hjälpa till och frågar ofta om han kan hjälpa mig med något. Och vilken humor! Han skämtar och skojar, ibland med en släng av ironi. Han är så liten men så klok, med många stora frågor och funderingar i sitt lilla huvud. Och han funderar, lägger ihop, tänker till och hittar kopplingar och samband mellan olika saker. Och han har ett sånt otroligt minne och kommer ihåg massor!

Just nu är Lego det största intresset, och han fick Lego både i julklapp och födelsedagspresent. I början byggde vi tillsamman (mest för att jag också tycker det är roligt...) men nu bygger han själv. Ibland hjälper jag till att klistra fast klistermärken men annars bygger han stora och avancerade saker själv efter manualen! I jul byggde han Lego Nexo Knights Jestros vulkanfästning, nu Lego Nexo Knights Jestros högkvarter, den är egentligen för 9-14 år, jag är skitimponerad!

Elis gillar också att rita väldigt mycket. Han har sinne för detaljer (se vinglaset i min hand!) och fyller ofta hela papperet när han ritar, med mycket färg och sånt.


Här är Fredrik som lagar mat till mig på en fredag kväll, och han har skäggstubb, precis som i verkligheten.

Han kissar inte längre i sängen, det var ganska länge sedan. Det enda vi bråkar om ibland är att han aldrig vill gå och lägga sig på kvällen, spelar ingen roll hur länge han får vara uppe! Han gillar att vara uppe med oss och "äta kött" på fredagkvällarna när flickorna lagts sig (Fredrik lagar mat till oss varje fredag när barnen lagt sig)

Faktiskt så kan Elis och Vega leka med varandra utan att bråka ibland. Fast om han vill kan han retas ganska bra, tills Vega börjar grina...

På femårsgruppen säger fröknarna att han alltid är glad, och han blir glad över vad de än säger att de ska hitta på. Att han är en bra vän och leker med alla.



Och han är kär i en tjej som heter Evelina <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar