tisdag 10 maj 2016

Lisa 1 år 4,5 mån

Jag har tänkt skriva ett inlägg om Lisa en längre tid men tiden räcker inte till!!!

Det händer ju så otroligt mycket i hennes utveckling och jag är rädd att glömma allt. Jag hinner inte fylla i hennes "första år" bok heller, och Elis han hade tre (!) som jag fyllde i.

I alla fall så går hon på dagis ungefär fyra dagar i veckan. Av dessa jobbar jag tre dagar, oftast en kväll (då får de kort-dag) och två heldagar. Sedan har jag en pluggdag då går de ungefär 10-16. Egentligen skulle jag behöva två pluggdagar innan tentan men jag har inte samvete att låta de gå hela veckan, även om det inte blir fulla dagar. Istället får jag plugga när de sover.

Det verkar gå bra på dagis, idag lämnade jag henne första gången utan att hon blev ledsen, så det känns som en seger. Hon verkar äta och sova som hon ska, och när vi hämtar verkar hon nöjd.

Hon ropar Hallojj (hej) när hon hälsar på folk, och vinkar hej då. Ibland säger hon Tja och sätter upp handen som hälsning.

Hon äter själv, men ibland matar jag henne bara för att slippa städningen som medföljer haha! Hon äter med god aptit och gillar det mesta. Igår åt hon tre blodpuddingsskivor, och en halv kroppkaka till middag!

Vi upptäckte för några veckor sedan att hon kan säga Elis, och det är nog bara ett av alla ord som hon säger men som vi inte uppmärksammat än. Hon pekade på ett kort på honom och sa Elis helt själv.

Hon väljer själv ibland att inte dricka sin välling, i så fall vill hon ha yoghurt och smörgås som sina syskon.

Denna damen är en klättrare! Jag kan inte komma ihåg att varken Elis eller Vega var SÅ HÄR klättrig! Hon drar ut stolar själv och klättrar upp på bord och bänkar eller soffan. Och fort går det, både upp och ner, till min förskräckelse. Hon kan också gå i trappen upp och ner själv, men vi har fortfarande grindar så hon bara kan gå när vi är med (vilket gör henne skitsur) Hon vill helst gå själv överallt, och protesterar om jag ska bära henne.

Lisa lägger sig oftast vid 19 eller något senare och sover sedan till ganska precis 06.50 (som en väckarklocka!) varje morgon. Sedan sover hon från 11.30 och ett par timmar, det är inte ovanligt att hon sover till fyra, halv fem. Ändå inga problem att lägga henne på kvällen heller!

Hon är oftast en riktig gladskit men kan vara gnällig, arg och åla och slåss. Hon älskar att klä på sig och blir arg när vi ska ta av henne kläder!

En vilja av stål, och är bra på att visa vad hon vill, och får hon inte det kan hon skrika ganska bra som protest!

Hon har plötsligt blivit så stor och duktig, och vill ta på sig ytterkläderna och ta på ryggsäcken, och så spatserar hon iväg och ser så stor ut, vår fina lilla tjej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar