tisdag 5 januari 2016

Sämsta tv-intervjun någonsin Tv4!!!

Det är sällan jag blir så här upprörd men nu är jag fan förbannad!

Professor krossar hälsomyter var rubriken och proffesorn gick till attack mot våra egna rådgivande organisationer som tex WHO. Man ska alltid vara kritisk men det måste finnas någon form av standardråd som kan ges till (i detta fall) föräldrar, sedan vet vi ju att alla råd inte passar alla människor.

Professorn var så osammanhängande i sitt upplägg så Tilde var tvungen att stoppa henne flera gånger för att hon tex sa att barn skulle ligga och sova på mage (!) när hon egentligen försökte få fram det motsatta, och det fick hon efter en minuts konstigt rabblande.

Sedan gick hon till attack mot amning, och påstod att "helamma kan vara dåligt". Det motiverade hon med att man ska introducera ny mat under skydd av amningen (helt rätt) för att minska risken för allergier. Här kan det vara bra att introducera tex gluten medans man ammar, men hon valde istället att ta upp JORDNÖTTER som man inte ens ska ge till små barn!!! Hon sa att det kunde vara dåligt att helamma i minst 6 månader (det är ju rådet som ges just nu) eftersom man då inte gav smakportioner av tex jordnötter och att det då skulle vara dåligt. Jag bara gapar av förvåning. Du kan ju DELAMMA efter 6 månader och då börja ge smakportioner och fortfarande ha skydd av amningen samt ALLA ANDRA FÖRDELAR AMNINGEN GER som inget annat faktiskt kan ge på annat sätt än genom bröstmjölken. Att inte amma alls för att ev förebygga en jordnötsallergi är förödande och säger emot sig själv?!

Det som gör mig förbannad är att en sån här liten frekvens på 5 minuter kan förstöra så mycket av den rätta informationen som finns, eftersom det är många som ser den och tar åt sig av den. På så kort tid kan all information omöjligtvis ges, och därför blir det fel, även om informationen skulle vara rätt. Det enda denna professor nu gjorde var att skapa förvirring och misstänksamhet mot de råd som nu finns, råd som finns för att hjälpa mammor och deras barn. Jag vågar påstå att jag vet en hel del om amning och kan ifrågasätta det hon säger men det finns ju ett helt land därute som sitter i soffan och bara tar åt sig av det hon säger. FY FAN säger jag bara. Dåligt Tv4!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar