onsdag 6 januari 2016

Springa i kyla

Lagom tills jag satt igång med min löpträning igen (nytt träningsschema på RunKeeper!) så slog den riktiga vintern till.

Första passet var det -5 grader och blåst, det var ingen trevlig upplevelse.

Andra passet var det - 14 och vindstilla, helt ok med rätt kläder!

Tredje passet var det -16, dvs på gränsen för när du kan springa utan luftvärmeväxlare för att inte skada dina lungor (i alla fall vid hård och krävande träning) När jag sprang visade mätaren dock -18,5 grader och det kändes!

Viktig om man ska springa på vintern är att inte träna för hårt. Under vintern kan man i så fall passa på att bygga upp grundkonditionen. Förutom kylan så ställer halkan till det och man får passa sig för att inte överbelasta muskler och senor när man slirar runt på isiga vägar.

Jag längtade i alla fall ut, så jag sprang en runda men extremt långsamt, och med massor av kläder på mig. Hellre många lager än få! Jag hade underställ, värmande mellanlager och vindjacka - och en värmande tröja till över det! På underkroppen hade jag underställ, byxa - och täckkjolen! Mössa, vantar och halsduken över ansiktet hela tiden.

Is i ögonfransarna - det nya modet?

Andra goda råd:

Försök springa ut i motvind och hem i medvind

Undvik intervaller när du fryser - träna istället upp grundformen och pressa dig inte för hårt

Kom ihåg reflexer i mörkret

Se upp om det blåser - när det blåser blir det så mycket kallare än termometern visar och du riskerar att förfrysa huden!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar