söndag 7 februari 2016

Styling på BB


Ringa stylisten när vattnet går? Nä, det är inget för mig. Tvärtom är det så många fel med det att jag inte vet vart jag ska börja. Motiveringen i artikeln var att mamman vill vara fin fast hon är nyförlöst och ta fina bilder direkt på BB.

Jag blir egentligen inte så upprörd, utan mest ledsen. Ska inte fokus vara på barnet när du är gravid och ska åka in och föda? Spänning, förväntan, lycka, lite rädsla och en otrolig längtan efter att få träffa ditt barn.

Jag funderar över hur jag skulle reagera om jag visste att jag skulle ta kort eller bli filmad under min förlossning. Förmodligen skulle jag (försöka) tänka på hur jag såg ut, vad jag sa, hur jag ser ut i en viss vinkel och mindre fokus på hur jag kunde andas på bästa sätt, hur jag kunde hjälpa bebisen ut på bästa sätt, hur jag kunde möta smärtan istället för att se snygg ut.

Jag älskar mina bilder från förlossningarna, oredigerade med mig som är svettig, grimaserar av smärta, gör konstiga saker och håret på ända, som visar blod och halva tuttarna. Det är verkligheten och den vill jag komma ihåg med glädje och förundran. Jag vill inte se kort där jag ser "perfekt ut" Jag kan nästan börja gråta när jag ser en bild där jag har så otroligt ont, för det syns verkligen i mitt ansikte hur ont jag har just då, och jag tänker tillbaka och minns, vilken fantastisk upplevelse det är att föda barn.


(varsågod, två av de "fulaste" bilderna på mig någonsin, från Lisas förlossning)

Sedan finns det ju också en annan aspekt, i denna utseendefixerade värld, ska jag behöva vara snygg också när jag ska föda mitt barn?! För vem ska jag göra mig snygg egentligen? Det finns ingenting som hjälper mig att föda bättre om jag är snyggare och mer fixad, tvärtom tror jag att det tar fokus bort från det som egentligen är viktigt - att det går bra för dig och barnet.

Och visst, jag kan förstå att det kan vara kul att ha lite "fina" bilder vid/efter förlossningen men då kan man ju kamma sig och låta sin partner ta ett kort eller två. Styling på BB får en jättestor tumme ner av mig!
(osminkad, stripig i håret, trött - men oh så lycklig och glad över att allt gick bra och det lyser om mig i alla fall eller hur?)

4 kommentarer:

  1. Du har så rätt så Fru Källström!! Vem bryr sej om en annen ä lite rufsig när det käraste man har ramlar ut����

    SvaraRadera
  2. Jag blir så trött på världen ibland, har inte mammor nog med press på sig ändå?

    SvaraRadera
  3. Vad ledsen jag blir när du skriver "två av de 'fulaste' bilderna på mig någonsin" - både på dem och den sista bilden är du fantastisk vacker! Samtidigt förstår jag dig - man ser ju sin egen smärta på ett annat sätt när man tittar på foton på sig själv.

    Hur som - du är hur fin som helst! Och ja, det lyser om dig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, om inte annat så är de ovärderliga att ha till senare och på så vis är de ju vackra!

      Radera