onsdag 27 juli 2016

LISA 1,5 år

Sist vi var på BVC när Lisa var precis 1,5 år så vägde hon 11,194 gram, var 82 cm lång och huvudomfånget var 47 cm vilket placerar henne på medellinjen av hennes kurva på alla tre grejorna. Tyvärr hade hon feber då så hon kunde inte ta vaccinationen utan får dem när de är tillbaka från sin semester.
Det kommer massor av nya ord, såsom traktor, bil, den hade jag, snutte, näsa, stark, sko, äpple, smaka, bajs. Hon säger själv till när hon bajsat och drar då i blöjan och säger bajs. Sedan innan säger hon wow, hej, tja, Elis, mamma, pappa, aj, tack, Momma, nej, titta, strumpa och en hel del Öh samtidigt som hon pekar på det hon vill ha. Vi som känner henne hör skillnad när hon säger Mamma, Momma eller Mammi (min farmor).
Alltså hon pratar så mycket, och jag hör henne säga flera nya ord om dagen, så det går undan nu!

Ju mer egen vilja hon får desto mer säger hon ifrån till sina syskon och nu har vi ännu ett barn som kan vara med och bråka och skrika! Ibland hör jag inte ens om det är hon eller Vega som säger något eller vilken som skriker.

Hon äter själv, och dricker ur glas eller mugg, även fast jag föredrar flaska eller pipmugg till henne för det blir mindre städning för mig då!

Lisa har haft en period (som pågått sedan hon var sjuk för några veckor sedan) där hon skriker så fort hon ska lägga sig, och även att hon börjat vakna på natten och skrika. Precis som sina syskon...När hon var sjuk var jag tvungen att ta in en madrass till hennes rum, och så skulle jag ligga bredvid henne och hålla hennes söta lilla hand i min. Ibland har vi tagit in henne till vår säng men då somnar hon inte igen.

Hon sover en gång på dagen, oftast efter lunch vid 11.30 och sedan varierande antal timmar.
För att få henne att somna på kvällen har vi kortat ner sovningen på dagen, eller att hon inte sover alls. Så nu somnar hon direkt när vi lägger henne igen! När hon är på dagis måste hon sova där, annars orkar hon inte med dagen.

Munnen börjar fyllas helt med tänder, och det är flera på väg upp nu samtidigt, hon har fått fyra på kort tid nu och plötsligt har hon 16 tänder utan att jag tänkt på det!

Det verkar gå bra på dagis, men efter att hon var sjuk så kan hon vara ledsen när vi lämnar. Det beror också mycket på vilken som jobbar, för hon har sina favoriter.

Vi har inte pratat med henne om "vart är magen" eller "vart är näsan" och så vidare så jag har börjat lite nu och oj vad de lär sig fort! Hon vet vart magen, näsan, ögat, håret, munnen och örat är nu. Hon kan peka både på sig och på andra.

Lisa får faktiskt äta godis. Med Elis försökte vi hålla honom borta från det så länge som möjligt men sedan för varje barn har det blivit lite krångligare. Vi kan ibland äta godis på helgen och då klipper jag sönder några gelehjärtan eller liknande till henne, eller så får hon en klubba för det tar ett tag att äta i sig!

Hon älskar att gå i trappor, och jag har precis tagit bort grinden nere i trappen, men den uppe vill jag fortfarande ha kvar. Hon är vinglig på nervägen (fast hon går nerför bron ute utan problem) men det går bra uppför.

Hon klättrar och pillar på allt! Jag blir galen en del dagar. Plötsligt står hon på ett bort och drar i kökslampan. Jag lyfter ner henne och börjar plocka bort det hon rivit i. Vänder mig om och då står hon typ i ett fönster bakom soffan och äter på blomman eller nått annat! På vägen dit har hon dragit fram allt hon ser och när jag tagit bort det hittar jag henne på toaletten där hon rivit sönder hela toarullen och hällt ut alla mina tamponger, tandpetare, trosskydd och senare när jag ska tvätta hittar jag allt möjligt i tvättkorgen som hon gömt undan där. När jag tar på skorna hittar jag ofta leksaker som hon stoppat dit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar