fredag 13 februari 2015

Sjuka veckan

Elis och Vega har varit småförkyld flera veckor så jag har bara väntat på att Lisa också ska drabbas. Det började med att hon hade hosta lite då och då, som sedan utvecklade sig till att hon blev snorig och mer hostig och verkade ha ont i halsen. Så jag tänkte att hon skulle få Alvedon för ont i halsen eftersom hon var besvärad av det men jag skulle bara kolla tempen först och då hade hon 38.0 rektalt.

Efter att hon ammat kollade jag igen för att vara säker och det var samma. Om bebisen är under 3 månader ska feber alltid kollas upp eftersom det finns febertillstånd där de kan bli rejält sjuka snabbt så jag fick åka till sjukhuset på kvällen. Jag pratade med 1177 först som meddelade sjukhuset att vi skulle komma och jag tänkte att vi då inte skulle behöva vänta så länge men där hade jag fel!

Två timmar väntade vi i ett överfullt väntrum och Lisa var så ledsen och blev bara varmare och varmare. Kändes dumt att ha undvikit folk i flera veckor och sedan vänta i ett överfullt rum av sjuka människor med en liten bebis.
Efter de timmarna fick vi träffa en sjuksköterska som tog tempen igen, 38.8 var den då, ta en vikt och Emla en hand om prover skulle tas sedan fick vi vänta i ett rum en timme till innan läkaren kom. Naturligtvis var det den barnläkaren jag gillar minst på mitt jobb men hon var trevligare mot mig när jag var patient än vad hon brukar vara mot personalen på prematuren.

Lisa var rosslig i halsen och det lät även lite på lungorna men inte alarmerande mycket och lätta indragningar när hon andades. Halsen var lätt rodnad men öronen var fina. Hon saturerade sig fint på 99% just då så det kändes skönt, inget som talade för varken RS-virus eller urinvägsinfektion utan helt enkelt en övre luftvägsinfektion.

Halv två på natten och jag hade varit vaken nästan ett dygn i streck så fick vi åka från sjukhuset med premissen att komma tillbaka om hon var sämre.  På vägen hem var det såklart slut på bränsle så jag var tvungen att tanka och sedan stod det en självmordsbenägen älg på vägen som vägrade flytta på sig när jag kom, så jag kunde stanna och ta kort på den!

På morgonen var hon såklart mycket sämre, med indragningar och jobbigt med slemmet så jag fick åka på HC och kolla henne igen. Innan fick hon Alvedon och jag rensög med alla föräldrars bästa redskap koksalt och snorsug. Det hjälpte mycket och när vi var hos läkaren var det naturligtvis bättre än någonsin.

Under dagen var det lite upp och ner men inatt tyckte jag att det vänt mot det bättre. Febern verkar ha gått över men jag var ändå tvungen att ge Alvedon för hon var hungrig och ville äta men så fort hon svalde så blev hon jätteledsen. Hon har ätit dåligt och mina bröst varit överfulla så jag har fått pumpa men i morse efter Alvedonen verkat så åt hon ur ett överfullt bröst i alla fall och nu sover hon lugnt igen.

Jag har den absolut bästa snällaste familjen som ställer upp mer än jag begär, farmor har tagit barnen flera gånger och inatt sov båda barnen hos min mamma så jag har fått vila och även om vi varit vakna mycket så kände jag mig utvilad i morse. Fredrik åkte på jobbet med hosta och feber han med, han jobbar alltid fast han är sjuk vilket jag ogillar mycket. Bara jag som verkar klara mig ifrån detta med bara lite lätt nästäppa?

Passa er för att gå under stegar idag nu, fredag den 13e!
 
 


Lisa mår bättre idag och ligger och snackar med Pingu på skötbordet!
 

2 kommentarer:

  1. Åh, stackars söta Lisa. Hoppas det går över snabbt och att hon fortsätter må bra!

    Haha, jag kommer säkert trötta ut alla tillslut med mina lägenhets updates

    SvaraRadera
  2. Usch, jobbigt! Skönt att hon blivit bättre!

    SvaraRadera