torsdag 19 mars 2015

Gammal och unik

Man skulle kunna tro att jag menar mig själv, men nu syftar jag på ett bord!
 
Jag har en längre tid längtat efter ett stort och framför allt långt soffbord till vardagsrummet. Jag har kollat runt, mest på bord som har ett slitet shabby chickt utseende. Antingen att renovera och göra själv eller köpa nytt, men då snackar vi många tusenlappar!
 
Så plötsligen kom jag på det när jag satt och beskrev för morfar vad jag letade efter - jag har ju ett bord stående! Ett underbart gammalt matsalsbord (klaffbord) som stod här när vi köpte huset.
 
Gammalt hantverk, med en historia med sig, med vackra slitningar bland annat kan man se vart de satt köttkvarnen när den användes! Jag renoverade det och hade i köket i början, men som med andra gamla bord så får man inte in benen under det, det är liksom för lågt. Lådan fattas och jag fick byta två gångjärn samt att jag målade det vitt och slipade det "gammalt" (det var blågrönt först om jag inte minns fel)
 
Före
 
Det är tungt som fan men jag kapade av benen så bordet blev 55 cm högt inklusive skivan, såpaskurade det och kånkade upp det genom källartrappen. Våga vägra vänta...allt ska ske nu och då får man göra det själv! Som Fredrik brukar säga, så fort han lämnar huset och kommer tillbaka så ser det annorlunda ut, haha!
 
Efter
 
Morfar har erbjudit sig att göra en ny låda, men jag vet inte om det behövs?
 
Så jäkla nöjd i alla fall, bordet är 180 cm långt och 80 brett så nu har vi i alla fall stor yta att använda oss av!
Sen har jag även beställt en stor matta från Ikea, men den kommer inte förrän tidigast nästa vecka.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar