fredag 27 mars 2015

Mitt nya projekt!

Som om jag inte har nog svårt att få tiden att räcka till med tre barn som får vardagen att rulla på så har jag fått för mig att börja virka! Det går ju fort det....eller?!
 
Jag får väl virka på nätterna. Eller på toaletten. Fast där får jag ju aldrig vara i fred i alla fall så där gick den idén i kras. Så jag åkte till min mamma (som egentligen är hela anledningen till att JAG måste virka, eftersom hon vägrar göra det åt mig. Man måste tänka när man virkar, och koncentrera sig, till skillnad från sockorna hon virkar av bara farten framför tv:n, annars hade hon nog gjort det för länge sedan) Jag har länge längtat efter de fina virkade godsakerna och kakorna, som ni kanske sett? Dammsugare och kakor av olika slag som ser så smarriga ut och verkar roliga att ha i barnköket.
Men även ugglor av olika slag, och det är en sån jag tänkte börja med (ungefär som när jag fick min symaskin och började min sykarriär med att sy en one-piece. Varför börja med det enklaste liksom...)
 
Jag googlade på barnvagnsmobil uggla och trillade in på Svartahusets blogg som gjort en jättefin och lättförståelig beskrivning.
 
Mamma hade tagit fram en sticka och garn. Eller kanske det heter virknål och tråd?
 
 
Jag började. Med luftmaskor. Hur gör man en luftmaska?! Återigen google. Så jag hann faktiskt göra 6 luftmaskor själv till mammas förvåning. Sedan skulle jag göra fasta maskor. Hur gör man fasta maskor?!
Mamma visade. Och visade lite till. Och lite till. Vips så hade mamma gjort ugglans första vinge.
 
Det gick ju bra det här tänkte jag och gjorde andra vingen helt själv (typ) Nästan lika vacker som den mamma gjort.
 
Sedan hann jag (eller möjligtvis mamma....) göra större delen av ugglans nederdel innan det tog stopp. Jag skulle nämligen göra 3 och 2 fasta maskor varannan gång, totalt 30 maskor och Lisa började protestera så jag kunde inte koncentrera mig alls och det blev bara fel. Så efter 3 timmar gav jag upp för denna gång. Fortsättning följer. Det går ju fort det här!
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar