onsdag 4 mars 2015

LISA 2 månader

Jag väntade på att det skulle bli den 30e så Lisa skulle fylla 2månader, men den dagen kom ju inte! Plötsligen var det bara den 1 mars istället haha!

I alla fall, så börjar väl dagarna få någon form av mönster. Jag tycker att hon blivit bättre i magen av Minifom, och en gladare bebis även om det ibland verkar knipa till i magen och hon vill bli buren och är bara grinig men det går över ganska snabbt.

Hon är som sagt stökig vid amning, och blir antingen arg om mjölken inte kommer direkt - eller arg när mjölken sprutar! Hon störs också lätt av sina syskon som skriker och vill klättra runt på mig när jag ammar och då får hon liksom inte till det och blir skitförbannad och så får man testa en stund senare igen.

Hon för höger hand mot munnen och suger på handen, och får ha nappen ibland för då kan hon ligga eller sitta och vara nöjd ett tag. Just nu ligger hon i babygymmet på golvet och "snackar" lite, tar handen och slår lite på grejorna där.

När jag pratar med henne så skiner hon upp, flörtar lite och rynkar på näsan när hon försöker säga något (oftast Uh och Ohh) Så jäkla söt!


 
Sover numera i sitt neste på natten, ibland bredvid mig och ganska ofta på morgonen så får hon ligga på mig igen om hon är lite orolig. Ofta äter hon vid fem-sex tiden och sover sedan vidare men ibland så är hon täppt i näsan på morgonen och blir gnällig så då kliver jag upp med henne, och nån gång har hon haft ont i magen och då är det också bara att kliva upp tidigt.

Annars ser dagarna ungefär ut såhär:

Sover till åtta-nio på morgonen, ammar.

Vaken en stund och fortsätter småamma och sova korta stunder under dagen om jag inte får henne att somna ordentligt i vagnen under en promenad - då sover hon timmar i sträck och jag väcker henne efter fyra-fem timmar!

Ammar annars oftast vid 11 - 14 - 17 och sedan för natten vid 21 och sover därefter oftast till halv tre! Morgonammar igen vid 05-06 och sover vidare och så börjar det om.

Älskar att ligga på skötbordet, där trivs hon bäst.

Det var flera dagar sedan jag magmasserade nu, och det verkar funka bara med dropparna.

Idag var vi även på två-månaders kontrollen hos vår barnläkare Agneta Löfengren Smedsaas (superbra läkare!) och Lisa fick godkänt på "besiktningen" Man kollar ju vikt, reflexer, styrka, lyssnar på hjärta och lungor, utveckling osv och allt var bara finfint.
Agneta tyckte även att det var bra att jag börjat använda nappen, eftersom Lisa verkar ha ett stort sugbehov och hon har väldigt löst bajs, vilket de kan ha om de överäter. Så vi fortsätter väl med nappen ibland då, jag märker ju att hon gillar den.
Jag gillar verkligen Agneta, där får man tid att sitta i lugn och ro och gå igenom allt man önskar, idag var jag där en timme och gick igenom allt som hänt sedan Lisa föddes, både med mig, Lisa och hennes syskon. När det har varit något med Elis, som hans sömn eller utslag så känner man att hon verkligen lyssnar och går till botten med problemen, jag kan verkligen rekommendera att gå till henne om man vill ha hjälp med något!

Jag fortsätter att ha problem med mina bröst, jag har nu haft mjölkstockning tre gånger på höger och en gång på vänster. Första gången var värst, sedan har det varit lindrigare men fortfarande väldigt ont. Det är samma mjölkgångar som drabbas hela tiden, på undersidan av bröstet och sedan in ända mot bröstvårtan, en stor knöl inne i bröstet och sedan känner man som små knölar och tjocka linjer in mot bröstvårtan (känns som åderbråck om ni känt på det någon gång) Det gör ont att lyfta armen på den sidan och såklart jävligt ont när någon (oftast Vega) slår i. Fattar inte varför jag får det nu med tredje barnet när jag inte haft samma problematik med de andra, men samtidigt tur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar