lördag 30 april 2016

Att köpa barnvagn

Det är en djungel att köpa barnvagn! Men jag har haft ett par stycken och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Först måste man fundera vad man ska ha den till. Kommer du frakta den ofta i bilen och lyfta den mycket så den inte bör vara så tung? Kommer barnet sova i den ute varje dag så den måste vara ganska stor? Ska du köra på lättsamma asfalterade gator i storstaden eller på oplogade vägar på landet? Kommer du gå mycket med den, ha den på bussar, eller motionera och springa med den också?

Vår första vagn var en Emmaljunga Duo Edge som jag köpte ny för nästan 12 000 (!) Kan vara en bra idé att köpa en ny vagn om man tror att den ska användas till flera barn, men annars har jag köpt flera begagnade Emmaljunga på Blocket för 500 kr som fungerat precis lika bra!
Emmaljunga har stabila, bra vagnar. Liggdelen är riktigt stor och jag har använt min länge på mina barn! Lisa sov fortfarande i den i påskas och då är hon över ett år gammal! Däremot så sitter de inte bra i sittdelen när de är små, och jag har använt sittdelen mest när de bara använt vagnen för att sova i, tillsammans med en Voxipåse. Vi köpte mjukliften till, och den använde jag bara när Elis var liten och han sov inne i den på dagarna, men den var egentligen helt onödig. Teleskopchassit klarade inte av våra trappor och jag fick byta till ett vanligt chassi istället och det har varit bra! Vind och vattenavvisande.
Emmaljungan är stor och tung och har varit jobbig att lyfta i och ur bilen så ofta som jag gjort. Men perfekt som basvagn!
Jag har också haft den som tvillingvagn men tycker den var för stor, och BabyJoggers är överlägset bättre.

Sedan har vi haft den underbara vagnen BabyJogger City Elite, både singel och dubbelvagnen och jag älskar dem!

Den är lätt, smidig och lättstyrd! Den är så genomtänkt i alla sina funktioner och jag har bara gott att säga om den. När bebisen är liten sätter man på en liggkorg på den med två adaptrar och barnet ligger vänt mot dig. När de sitter framåtvänd när de är större sitter de skönt och bra på alla sätt i den vadderade och ställbara sitsen med fullt liggläge. Jag sprang mycket med Elis i denna vagn och det fungerade utmärkt! Lätt att fälla ihop och lyfta i bilen. Liggkorgen är väldigt stor och rymmer allt du behöver och lite till. Jag har haft de stora hjulen på den men för storstäder passar nog de mindre hjulen lika bra. Suffletten kan fällas i tre lägen och täcker hela vagnen i fullt utfällt läge vilket är perfekt som skydd för både sol och regn! Framhjulet kan vara fast eller rörligt utifrån vad du ska göra med den. Även perfekt som resevagn!

Cressent Classic kombivagn
Påminner en hel del om Emmaljungan men känns inte alls lika stabil och rejäl. Korgen under vagnen gillar jag mycket. Önskar att suffletten kunde fällas ner längre. Liggkorgen är väldigt smal och liten. Men fungerar bra som "dagisvagn" att sova i sittdelen!
Brio Sitty Sulky
När det är dags för en sulky är den här underbar, vi har två! Stabil och rejäl, lätt att fälla ihop och lätt att lyfta i bilen. Rejäla däck som rullar smidigt. Det finns dock inte liggläge på denna, så det är synd annars hade användningsområdet ökat markant.




1 kommentar: