torsdag 14 maj 2015

Mammarkroppen och träning

Jag är nu inne på tredje veckan och har avverkat det 9:e löparpasset sedan jag började springa igen. Det går så mycket bättre än jag trott! Redan nu är jag 10 sekunder från mitt personliga rekord som jag satte efter Vega föddes!

Jag använder mig av RunKeepers app och ett träningsprogram som heter Running 4 fatloss. Det är löpning varannandag, från 25 minuter till 55 min varvat med intervaller av olika slag. Om du är helt nybörjare så kan man starta med programmet Beginners 5K.

Om du är nybörjare och nyförlöst skulle jag dock inte rekommendera alls att börja springa så tidigt efter förlossningen. Ammar du så är det inte heller att rekommendera eftersom hormonerna fortfarande påverkar dina leder och fogar, med större risk för skador.

Så jag är extremt fokuserad på att springa "rätt", men hålla mig borta från löpningen kan jag inte. Men jag tänker hela tiden på hållningen, på att knipa, och inte springa för snabbt för springer jag snabbt kan jag inte koncentrera mig på det. När jag springer i skogen är jag extra noga med att kolla vart jag sätter fötterna så jag inte vrickar mig. Helst springer jag på grusväg, det är inte så hårt men ändå ganska plant underlag.

Första löparpasset var 30 minuter och på slutet kände jag att jag var ganska trött i bukmuskulaturen, trots att jag tränat både rygg och mage innan med MammaMage-appen och Olga Rönnbergs program för mammor. Men efter det har det gått bra! Efter att ha sprungit på asfalt kände jag mig öm i fotlederna men både underlivet och bäckenet känns jättebra, ibland har jag känt mig lite "ostabil" i höfterna efter ett pass men det går över.

Ja nu har jag försökt skriva ihop det här inlägget i flera dagars tid och det är bara att acceptera att jag fått haffsa ihop det här, med tre barn runt mig så går det helt enkelt inte!

4 kommentarer:

  1. Duktig du är :) ska börja själv här efter helgen :)

    SvaraRadera
  2. Duktigt! Och du ser skitsnygg ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag älskar att springa så jag längtar varje dag att få komma ut :)

      Radera