måndag 18 maj 2015

Smakportioner


Majspuré - blä
Päronpuré - ja tack!
Banangröt - nja jo ja

6 kommentarer:

  1. Hej
    våra tjejer är ju nästan lika gamla. Jag har fått rådet att vänta till 6 månader innan smakportioner. Däremot har jag gett små smakprov typ en klick grädde på fingret. Hur tänker du kring mat? Jag följer helst rekommendationerna men klart man är förväntansfull och vill prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om bebisen är nöjd och går upp i vikt behöver de inget annat än bröstmjölk innan de är 6 månader, men man kan börja ge smakisar om man vill redan vid 4 månader. Med Elis när allt var nytt och spännande började jag vid 4 månader, med Vega hade jag inte så bråttom så hon var nog över 5 mån minst. Jag börjar med det som inte är absolut sötast och godast, så de ratar "äckligare" sen. Så palsternacka och majspure och banangröt, och sedan mango och Päronpure tex. Bara en sked först, och därefter öka när man ser att de vill ta emot. Och bara en sak i taget, så magen får vänja sig och man kan se om de är allergisk mot något. Man kan gärna blanda med lite utpumpad mjölk om man har.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Märker du någon skillnad i hur Elis och Vega är med mat idag?

      Radera
    4. De är helt olika med mat, men jag tror det handlar mer om ålder. Vega äter allt och Elis typ ingenting :) Elis åt också bra förut men med åldern har han blivit lite skeptisk, testar helst inget nytt och tycker allt ser äckligt ut. Rätt som det är kan han dock trycka i sig 17 köttbullar så det är verkligen varierande...

      Radera
  2. Jag är i stugan och har dålig mottagning så det blir lite konstigt ibland :) Men jag har gett mina barn när de sitter lite bakåtlutad i babysittern, så får de lättare i sig eftersom det mesta kommer ut i början innan de lärt sig koordinera mun och tunga. Det är roligt att börja ge tycker jag, men mitt råd är stressa inte, de blir stor så fort ändå och snart saknar man det som var när de var små <3

    SvaraRadera