torsdag 7 maj 2015

Sluta amma


Ja här ligger vi med en flaska! Igår var första gången Lisa tog flaskan, och det utan problem! Hon äter och äter på nätterna så jag håller på att bli galen och igår när hon var gnessig efter att hon ammat så chansade jag och gjorde i ordning 60 ml BabySemp och stoppade i istället för nappen och hon tog flaskan utan problem och åt tills det var slut.
 
Om jag då trodde (snarare drömde) om att hon skulle sova bättre hade jag fel! Hon har ammat lika ofta inatt och hon är inte direkt missnöjd men kommer inte till ro. Inatt får hon flytta in till rummet bredvid vårat, så kan hon ligga vaken bäst hon vill. Det verkar som att vi stör henne, bara vi vänder oss i sängen eller hostar till så vaknar hon.
 
Jag funderar även på att sluta amma. Elis och Vega har jag slutat amma när de varit ca 6 månader. Jag tycker att det är fruktansvärt praktiskt och lättsamt att amma och det är väl det största plusset när jag går igenom för och nackdelar i mitt huvud. Och det ÄR det bästa för barnet men hon har i alla fall ammat några månader.
 
 
Fördelar med amning
 Alltid maten med, färdigvärmt
Bra för barnet att amma
Lättsamt på natten att slippa kliva upp
 
Nackdelar med amning
Jag får alltid sköra slemhinnor när jag ammar och denna gång har jag behövt använda östrogen för att mina stackars slemhinnor ska vara nöjda
Jag kan inte äta eller dricka vad jag vill
 
Fördelar med flaskmatning
Jag blir inte så låst och kan få hjälp med matning
Lättare att ge mat om vi är borta, flaskan kan tex ges om hon sitter i bilen
Jag kan börja träna som jag vill och banta bort mina sista kilon
 
Nackdelar med flaskmatning
Jag måste alltid ha med flaskor och mat när vi åker någonstans
Jag måste kliva upp på natten och göra i ordning mat
Lisa kan bli trögare i magen
Det blir dyrare
 
 
Ja vi får se helt enkelt hur jag gör!
 

4 kommentarer:

  1. Nu blir jag nyfiken, vad är det du inte kan äta och dricka? Jag äter och dricker allt inkl alkohol, fast med måtta givetvis. Är det nåt speciellt hon är känslig mot? /kmp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä egentligen är det att jag inte ska behöva äta, just nu äter jag så att hon ska kunna amma, jag är "rädd" att äta för lite och att det påverkar amningen men det verkar ju bli mindre mjölk ändå :( Det har varit så med mina andra barn också, att det blivit mindre i perioder och då har jag pumpat för att få mer mjölk igen men jag har inte riktigt samma tid med två större barn hemma att sitta och pumpa eller krångla. Och så längtar jag verkligen efter att dricka tex en RedBull :D

      Radera
  2. Man går ner i vikt av att amma... om det är plus eller minus är ju olika :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade gärna rasat i vikt av amningen men jag verkar inte vara en sån hehe. Men så äter jag ganska mycket. Och hela tiden. Dygnet runt :) Så om jag inte gjorde det kanske jag hade gått ner i vikt :D

      Radera