onsdag 30 december 2015

LISA 1 ÅR!!!

Så kom dagen när vår minsta fyllde 1 år!

Det är verkligen blandade känslor, när Elis och Vega börjat närma sig ett års ålder har jag känt en stress att jag vill ha fler bebisar, de är ju små så kort tid! Även om mitt hjärta alltid kan tänka sig fler barn skriker min hjärna NEJ, nu orkar vi inte fler! Och nu känner  jag mig lugn och nöjd, tänk att vi fick tre fina barn. Nu väntar nya äventyr, att se dem växa och utvecklas i nya stadier allihop. Snart fyller ju Elis fem så tiden springer iväg!

Att hon är tredje barnet på kort tid märks inte minst på hennes födelsedag. Vi åkte in och handlade nyårsmat och kom hem utan varken tårta eller saker till kalaset - det hade vi alldeles glömt! Det blir liksom inte så avancerat och stort, lite orättvist kanske men hon är ju ännu så liten så hon förstår ju inte det. Och jag kunde inte alls komma på något mer att köpa till henne efter jul så det blev bara mjuka paket (och det blev det nästan bara i julklapp också, leksaker har vi ju redan i överflöd) En klänning från JNY design med inbygd body, en stor kanin från Teddykompaniet och tre av Babblarna. En nattlampa som man trycker på magen så lyser den i 10 minuter, också den från Teddykompaniet, tycker jag var smart!


Lisa har precis fått två nya tänder, och hon äter väldigt dåligt just nu! Helst dricker hon bara välling eller yoghurt, så fort hon får något i bitar spottar hon ut, hur små bitarna än är! Och hon har varit lös i magen samtidigt, men annars ingenting. Jo, gnällig ibland och hon sover massor! Från att sova en kort stund på dagen och vaknat ca 6.30 varje morgon sover hon nu - håll i er - från 19 på kvällen till 08-09 på morgonen plus tre timmar sammanhängande över dagen!!! Efter att vi firat jul i stugan och alla sovit ganska dåligt där så har vi haft några FANTASTISKA dagar med sovmorgon upp till klockan nio varje morgon!

Lisa tog sina första riktiga steg på självaste julafton och nu går hon över hela rummet utan problem. Snabbast går det dock att krypa så om hon har bråttom så kryper hon.

Hon härmas massor, säger Wow, hurra, tack-tack och liknande ord. Hon vinkar, slår klossar mot varann, stoppar klossar i hål och så vidare. Hon älskar att "skrämmas" och busar mycket, leker titt-ut. Vi dansar och sjunger mycket, jag och barnen och speciellt när jag sätter på Babblarna så diggar Lisa loss.  

Hon har stl 74 på kläderna och ska på 1 års kontroll i januari så får vi se hur stor och lång hon blivit. Massor av goa veck på armar och ben, och låren är inte att leka med haha!

Och vilket humör hon har (efter sin mamma påstår Fredrik....) Numera protesterar hon högljutt om hennes syskon tar en leksak av henne, eller när hon ser att jag gosar med nån annan än henne, då skriker hon så rutorna spricker!

Lisa är en riktig Pappas flicka, och hon väljer gärna Fredrik framför mig när han kommer hem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar