tisdag 1 december 2015

LISA 11 månader

Det har varit en jobbig period för Lisa, och det verkar vara kopplat till tänderna. I flera veckor har hon varit gnällig på kvällarna och orolig på nätterna. Därimellan är hon som vanligt en liten solstråle. Knappt hann jag och Fredrik säga att vi varit friska några dagar så slog förkylningen till igen igår kväll och Lisa är jättesnorig, har hosta och verkar ha ont i halsen.


Lisa tar sig fram som en snabb liten apunge, kryper med ena benet framåt och den strumpan åker alltid av så strumpbyxor är lättsammast just nu!

Rätt som det är så står hon själv, men så fort jag uppmärksammar det sätter hon sig ner. Det går inte heller ställa henne nånstans, utan då sätter hon sig direkt. Hon vill bestämma själv helt enkelt!

Hon äter välling på morgonen när hon vaknar, en burk barnmat om dagen, ett mål mat samma som vi äter, en frukt och sedan välling igen till natten.


I veckan har vi övergått från två sovningar på dagen till en. Det går oftast bra att hålla henne vaken och lägga henne efter hon ätit lunch. Dessvärre sover hon oftast inte så länge som jag önskar, och då blir det en rätt lång eftermiddag och kväll att hålla henne vaken till ca kl 19. Sedan sover hon 12-13 timmar. När jag är upp på natten ibland så ser jag dock att hon kan vara vaken, men säger ingenting utan ligger bara tyst i sängen.

Hon jollrar, och pratar mycket. Hon har sin "lena" röst när hon pratar ljust och gulligt och sött. Dadadada, didididid. Hon kan ropa på Mamma och ibland låter det som att hon förklarar saker för mig, ofta om hon slagit sig och är ledsen.

Hon säger Tack tack och ger oss saker, som hon sedan tar tillbaka och så håller vi på så i en evighet, tror aldrig hon skulle sluta om inte vi blir less haha!

Lisa rivs, i ansiktet och håret och skrattar när det gör ont på oss. Om man säger Nej skakar hon på huvudet och så kan hon "klappa fint" istället och då smeker hon eller klappar på oss istället. Hon kan busa, och leker gärna tittut eller "skräms" Då hoppar hon till och skriker Ah!

Hon älskar Babblarna och dansar och diggar hejvilt!



2 kommentarer:

  1. Vilken solstråle! Blir lite nostalgisk när jag tänker på hur lik Lisa verkar Petrea när hon var "liten". Så fånigt att jag tänker så, att hon är Stor Tjej nu, hela 20 månader!, men det blir lätt så när man inte har något syskon att jämföra med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon är en liten gladfis, förutom när tänderna besvärar henne. Du ska se vd roligt det är när ni får er bebis och man ser skillnader och likheter i både utseende och sätt. Våra tre barn, så lika men ändå så olika!

      Radera