lördag 12 december 2015

Vega 3 år

Min lilla, lilla flicka, plötsligt  3 år! Det känns som att jag missat flera år av hennes liv och hon har bara hängt med på nått vis. Hon var ett så lättsamt barn redan när hon kom så hon märktes knappt. Elis var fortfarande den som tog mest plats och sedan har jag varit gravid och nyförlöst resten av hennes tid.

Vega är så duktig. Och hon kan massa saker som jag inte vetat att hon kan. I morse räknade hon till tio alldeles själv (det gör inte ens Elis för han glömmer alltid sju!) och hon kan ta fram klossar med siffror och lägga dem i rätt ordning.

Hon har precis börjat rita mer än bara streck och prickar, nu kommer det små gubbar - en cirkel med två prickar och ett rakt streck till mun.



Vega är så gosig, gillar att mysa och lägga sina små armar runt min hals. Hon gillar att dansa och sjunga och numera vill hon alltid ha klänning med kjol som snurrar fint när hon dansar.

Vega har aldrig haft en period när hon ätit dåligt. Hon äter i princip allt och smakar gärna på nya saker. Ofta ber hon att få smaka på allt nytt hon ser! Däremot är hon ganska kladdig när hon äter och äter helst med fingrarna. VARJE måltid spiller hon, och då säger hon "Oj, mamma jag spillde" ALLTID :)

En längre tid har hon haft problem med magen och är alltid hård i magen. Hon säger att det gör ont när hon ska bajsa, men hon gör det i alla fall. Jag brukar ge henne plommon, plommonpuré och smörja rumpan på henne.

Hon pratar bra (och mycket) men vissa ord kan vara extremt svåra att höra vad hon säger, hon får inte till rätt ljud så bokstaven låter helt annorlunda än den hon menar.
S är lite krångligt.
Sitta blir hitta
Saft blir yat
Elis blir Elit

Och tex Killa mig blir Tilla mig


Vad gäller nattblöjan så har den åkt på igen, men det är mest för att jag inte orkar kliva upp på natten just nu. Vi tar det sen.
Hon tjyvsuger på tummen ibland, men bara på natten.

Och hon har ganska mycket kliande exksem, mest i knävecken men också på rumpan och i ljumskar ibland och på sidorna av bålen.

Sedan skriker hon väldigt mycket, för det är väl det enda sättet hon kan hävda sig när hon är med Elis. Det kan vara enerverande men jag förstår henne!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar