onsdag 16 november 2016

Ljuga eller inte ljuga, det är frågan

Vi har det rätt kämpigt hemma just nu, därav den trötta bleka familjebilden.


Lisa skriker när hon ska lägga sig på kvällen, och skriker på nätterna och hon är omöjlig att lugna - om vi inte lägger oss där. Så nu har jag bäddat en madrass bredvid hennes säng, och ställt en resesäng bredvid min säng. Hon sov hos min farmor häromdagen, och la sig kl 19 utan problem, sov hela natten - och vaknade kvart över åtta! Hur är det möjligt? Så nu har vi resignerat, och får sitta hos henne när hon somnar, och jag sover inne hos henne om jag är hemma, om jag jobbar natt ligger hon i resesängen inne med Fredrik.

Varför sover inte bara Fredrik inne hos henne om jag är borta undrar ni då? Jo, Lisa är inte den enda "gapa-trasten" i familjen.

Jag gick tillbaka i bloggen och såg att Vega började vara ledsen på natten redan i mars, med sin växtvärk. Jag har försökt boka en läkare i flera månader, utan överdrift. Jag kommer alltid fram till sköterskan men hon bokar inga tider hos läkaren, och hos läkaren är det konstant upptaget under deras telefonrådgivning.

I alla fall, Vega skriker på natten omväxlande att hon har ont, eller har drömt mardrömmar. Nu har det trappats upp och hon blir ledsen så fort jag ska åka någonstans. Hon skriker även om Fredrik är hemma, om min mamma är här eller om hennes farmor ska vara barnvakt. Egentligen påverkas hon inte alls av att jag jobbar natt, eftersom jag lägger henne kl 19 och jag åker 19.45 så om hon inte visste att jag skulle åka så hade hon aldrig märkt det.
Numera får vi lägga henne att somna i våran säng, och när jag är borta får hon oftast ligga kvar och  trots att vi aldrig tidigare brukar ha barnen i vår säng så är det plötsligt två eller tre extra i vårt sovrum...

Hon frågar ofta (10-20 gånger per dag) om jag ska jobba natt och om jag svarar ja så börjar hon grina direkt, oavsett om kl är nio på morgonen. Jag vill ju undvika det så jag svarar vi får se, kanske eller något annat. MEN jag vill inte ljuga och säga att jag inte ska jobba och så vaknar hon på natten och jag är borta och förstår att jag ljuger, då kan hon aldrig lita på vad jag säger.

Så dagens dilemma är just nu - ska jag ljuga för att hon inte ska bli ledsen eller ska jag säga som det är och hon skriker och gråter flera gånger under dagen och hela kvällen och under läggningen?!

Nu åker jag och jobbar natt, efter en kväll av gråt!

1 kommentar:

  1. Kan du inte bara försöka bekräfta hennes fråga utan att svara? Jag vet att du undrar det. MEN du blir ju bara ledsen så nu pratar vi om något roligare. Titta va mycket snö vi har?

    Eller något sånt?

    SvaraRadera