torsdag 8 oktober 2015

Göra egen glass - banan eller hallonsmak!

När jag började min 5:2 diet och ville hitta något gott och nyttigt att äta på kvällarna så kom jag ihåg att Lilla Lady skrivit om egen glass som hon gjort.
 
Båda varianterna är supergoda och mixas snabbt ihop! Min stavmixer får dock jobba sig svettig men resultatet blir underbart. Om det ska vara nyttigt är det oftast inte gott tycker jag, men de här fick mycket väl godkänt av mig!
 
Bananglass: 
Skär 2 bananer i bitar och lägg i frysen tills de frusit. Mixa med 1 msk jordnötssmör och 1 msk Oboy (eller kakao om du vill vara nyttigare) Om bananerna blivit stenhårda i frysen så har jag tinat dem lite först annars så blev det inte så bra i mixern...
 
Hallonglass:
125 gram kvarg mixas med lika mycket (eller mer) frusna hallon.
 
 

2 kommentarer:

  1. Mitt bästa tips:
    Skär banan i bitar
    Rulla i kakao och lätt rostade sesamfrön
    Frys på tallrik --> lägg i burk
    Låt frysa minst 3 h och ät sen när du är sugen (småäta är inte bra men gott!)
    Hanna

    SvaraRadera