fredag 30 oktober 2015

Vega har slutat med tummen!

Vi har pratat ett tag om att Vega bör sluta med tummen men inte haft bråttom. Nu såg jag dock att hennes framtänderna står ut mycket mer än Elis så plötsligt bestämde vi oss, nu var det dags!
Vi pratade med Vega om det, att snutten är ok men tummen ska bort. Hon fick plåster på tummen till natten och om det sitter kvar får hon ett tuggummi på morgonen! Inga problem alls och hon har nu sovit utan i fyra nätter!
Vi berömmer henne massor och hon får berätta för alla vi träffar att hon slutat. Nån enstaka gång har tummen åkt in av bara farten när hon vilar på dagen men säger vi till så tar hon utan protester ut den. Så liten men så klok och duktig!

2 kommentarer:

  1. Vad duktig hon är. Får jag fråga när hon började suga på tummen? Har hon provat napp? Min tjej använder inte napp och jag är orolig att hon börjar med tumme istället.
    Kmp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ju napp och Elis hade det, men Vega tog aldrig nappen. Vi testade säkert sju olika former men hon ville inte ha! Hon var ganska gammal när hon började med tummen istället (flera månader) och jag har ÄLSKAT det! Med Elis fick vi stoppa i nappen nätterna igenom i flera år, men Vega hon stoppade bara i tummen och sov från kl 18 till 06 redan när hon var liten och har sedan fortsatt med det. Det var lite problem på vintern när det var riktigt kallt och hon sov ute, jag fick köpa vantar och klippa bort tummen :) Och många har varnat för hur svårt det skulle bli att sluta med tummen men jag har inte oroat mig för det, och nu verkar det ju gå bra!

      Radera