fredag 30 oktober 2015

LISA 10 månader

Jag skulle nog kunna påstå att damen sover hela nätterna. Hon äter välling ca 20, oftast tidigare för hon är så trött och sedan sover hon till ca 07 och äter igen då när vi klivit upp. Måste alltid byta bajsblöja först!
Ibland får jag kliva upp nån gång på natten och stoppa i nappen men oftast tar hon den själv. Den sitter fast på snutten så hon sätter sig upp, letar efter snutten och stoppar i nappen och lägger sig igen!

Lisa har fått sin tredje tand nu i dagarna, en framtand uppe. Under den tiden har hon varit ledsen, missnöjd, klängig, sovit oroligt både natt och dag, varit dålig i magen och allmänt olik sig, men så fort tanden kommit upp blev det bättre!

Hon är en riktig härmapa, kan "blåsa", pussas, smacka och härmar massor av ord, ibland låter det som att hon säger långa ord helt korrekt!

Ligger aldrig still på skötbordet så det är lättare att klä henne när hon sitter i mitt knä. Hjälper till att sträcka ut armar när man tar på tröjan och så.

Sitter aldrig still mer än en sekund sedan man sätter ner henne på golvet. Reser sig mot saker, ibland ställer hon sig upp. Börjar klättra i trappen, mot toaletten, mot bordet. Kryper väldigt gärna under bord och mellan stolar!
 

ÄLSKAR att tugga på papper och kartonger, och skor. Och när jag tar fram rena skor så letar hon vidare, nä skor med ankbajs ska det vara tydligen! Häromdagen stoppade hon in ett löv i munnen och satt i halsen så jag fick vända på henne och rota runt i halsen för att få upp det.

Oftast en riktig gladskit, men hon verkar besvärad av kommande tänder ibland. Vill inte äta, vill inte ha napp, är jättetrött men vill inte sova utan är bara ledsen.

Vid 10 månaderskontrollen vägde hon 9429 gram och var 71,5 cm lång. Och hon har fortfarande en knöl i vardera bröst, så läkaren kom in och klämde lite och precis som förra läkaren sa han att det inte var något att oroa sig för.

Hon "pratar" även ord som Hej och härmas och säga wow om hennes syskon säger det. Börjar vinka lite smått Hej då när någon går!

2 kommentarer:

  1. Vilken tjej! Jag har blivit som en enda stor klyscha sen jag fick barn men alltså, så fort det går! Helt galet.

    Fick du ordning på problemet om inloggningen till Katrimarikas smärtfritt ändå?

    SvaraRadera