lördag 28 november 2015

Små saker gör stor skillnad

Lisa har börjat lida av samma "sömn-allergi" som Elis och Vega fick en släng av när de var små. Det visar sig genom att de bara tittar på en säng så börjar de skrika och vill absolut inte sova! Lisa som varit så otroligt lättsam att lägga har nu gjort revolt.

Så fort jag lägger henne, oavsett vagn eller säng så skriker hon som en stucken gris. Bara att ta upp henne, ingen mening att försöka även fast hon är supertrött! Med Elis kämpade vi på och det slutade med en variant av 5-minutersmetoden men jag vet att Lisa sover när hon vill sova och äter när hon vill äta. Mycket enkelt.

Så jag testade att dra ner på antalet sovtillfällen på dagen, från två gånger till en. La Lisa kl 19 efter att ha kämpat med att ha henne vaken så länge. Hon somnade efter nån minuts skrikande och vaknade sedan snabbt för att vara vaken med oss hela kvällen. Suck.

Testade två sovningar på dagen igen men hon verkar inte behöva det. Problemet med en sovning är att hon egentligen behöver sova längre än till kl 14 (när jag hämtar på dagis) men det går ju inte. Två dagar i rad fick hon i varje fall sova en gång på dagen. Hon blir lite trött men det är väl en övergångsperiod.

Sedan har jag lagt henne och satt mig på en stol bredvid. Efter 30 sekunder har hon somnat utan skrik, så det verkar vara nån sorts separationångestperiod just nu, och hon blir lugn av att jag finns där när hon somnar. Hon har sedan sovit hela natten, 12 timmar i sträck! En så liten justering gjorde så stor skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar