torsdag 10 mars 2016

Fullt upp - dygnet runt!

Att det skulle bli fullt upp med tre barn hade jag räknat med. Så länge man har en bebis så går dagarna av sig själv i rasande tempo, och det ökar ju för varje barn.
Jag tänkte att när de blir äldre kommer det bli fullt upp med hämta och lämna på aktiviteter, hjälp med läxor, och andra saker som ska fixas varje dag - måltider, badning, läggningar och så vidare.

Men vad jag inte tänkt på är att man är mamma 24 timmar om dygnet, de loggar liksom inte bara ut kl 20 på kvällen!
Jag har kollat ett par veckor nu och ungefär 3-4 gånger per natt är jag upp av en eller annan anledning. Jag hade nog inbillat mig att efter den första jobbiga bebistiden med nattliga amningar så skulle alla tre kottar sova sig igenom nätterna ända upp i vuxen ålder...och nu när jag skriver det så undrar jag hur jag kunde tro det?!

Våra barn lägger sig kl 19, 19.30 och 20.00. Därefter brukar en lugnt timme följa men sedan har Vega ofta en episod av nattskräck. Sedan brukar Lisa skrika till en sväng när vi precis lagt oss, men oftast stoppar hon i nappen själv och somnar om. Senare på natten ska det drömmas mardrömmar och då brukar de turas om. Ganska ofta är det växtvärk och ben ska masseras och eventuell Alvedon ges om det inte går över. Framåt morgontimmarna ska det kissas, och därefter vaknar det första barnet vid 07 och där var natten över! Ibland kommer någon av dem upp och ställer sig och tittar på mig bredvid sängen och skrämmer halvt ihjäl mig när jag vaknar, både Elis och Vega går i sömnen.

Så med den sammanfattningen så förstår ni att det är inte bara full rulle på dagen med tre barn - utan även på natten!
Älskade kottar ger mig påsar under ögonen, trots litervis med ögonkräm ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar