tisdag 1 mars 2016

Inspiration för mammor och mammakroppar!

Personliga tränaren Maria Broström vill visa hur lätt det är att vilseleda med bilder, beroende på hur man tar kortet med olika vinklar eller ljus. Och det är ju så sant, dessutom väljer man ju vilka bilder man själv vill publicera och då tar i alla fall inte jag de allra värsta.

För min del handlar det mycket om hållningen, det kan jag konstatera!






Otroligt peppad just nu att få träna inför sommarens tävlingar, jag har anmält mig till VårRuset redan nu. Jag har flera mammor jag följer på Instagram som inspirerar mig massor, helt vanliga mammor som jag, med flera barn, som försöker kombinera vardagen med barn samtidigt som man vill äta bättre och få tid för träning ibland. Jag gillar inte att följa stenhårda muskelbruttor för inspiration för det är inte målet för mig, men jag tycker det är roligt att se bilder från vanliga mammor som lyckas bra!
Om ni är nyfiken på några av dem så heter de på Instagram:
nelayah_fit
madde88_
ajamelander
jennieanderssons

Ibland sitter man hemma i soffan och sunkar när det ploppar upp en bild på en av dem som tränar, eller att de äter något gott och så tänds lusten att göra detsamma!

2 kommentarer:

  1. Jag glömde ta en "före"-bild efter graviditeten så att säga... Hade fullt upp med att övertala kidden att mat faktiskt var nåt bra.
    Började oxå ganska sent med träning då jag fick tråkiga komplikationer efter förlossningen. Startade med Olga Rönnbergs "Träning för nyblivna mammor" efter 3 mån och följde den i ca 4 mån. Därefter fick jag ett rehabprogram för att försöka laga en gammal skada. Parallellt med Olgas styrketräning så gick jag otroligt mkt, mellan 10-20 km/dag. Istället för att inte göra nåt i 10 månader och vänta på att min kropp skulle säga ok igen så kunde jag helt enkelt anpassa träningen till vad som funkade.
    Nu (snart 1 år senare) kan jag äntligen börja springa igen och det känns otroligt skönt att kunna ha använt postgraviditetstiden till något bra trots att min kropp inte helt var med på noterna. Jag är relativt stark och stabil (kan ju alltid bli bättre) och det går ganska snabbt att komma tillrätta med löpdistanser och fart.

    Det snackas mkt om träningshets för mammor men i mitt huvud handlar det mer om att ta hand om sin kropp. Genomgår du en stor operation så har du en rehabplan för en tid framåt och följer du den blir du i de flesta fall funktionell igen. Jag trodde att det var omöjligt att få tillbaka en hyfsad kropp efter en graviditet men med rätt grundträning, inspiration och motivation är allt möjligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det beror säkert på hur man var innan också, tränade man mycket så längtar man ju otroligt mycket efter att få röra sig igen! Man blir ju fånge i sin egen kropp på ett sätt, det finns mycket både under graviditeten och det som händer under förlossningen som kan sätta käppar i hjulen. Lätt är det inte alla gånger, inte heller kul. Många rundor som jag svurit vid varje steg över kallblåsten eller snöstorm, och jag förstår varför folk inte tränar och sitter på rava istället! Det svåraste för mig är att inte äta godis och kakor varje dag, jag vill gärna äta bra för att vara frisk och leva länge med mina barn men jag har lite svårt för långsiktiga mål...Och att hitta tiden! Ju fler barn desto svårare :D

      Radera