onsdag 7 december 2016

Får era barn se på vad de vill?

Elis var nog runt två år när han började navigera plattan själv, och sedan tv:n och allt man kan se där. Just nu tittar han mest på Netflix och Vega tar plattan. Lisa hon liksom halkar med på det som de väljer att titta på.

Elis tittar gärna på Transformers eller Turtles. Fredrik gillar inte alls det, tycker att det är för mycket av sådant som Elis ändå inte förstår, och att han inte lär sig något vettigt av att titta på det.

Vega tittar nästan bara på YouTube och vad jag än sätter på så slutar det med något av följande; asiatiska barn som öppnar Kinderägg, vuxna som bygger med Play doh, någon som leker med dockor som bajsat på sig, eller folk som klär ut sig och byter mellan olika maskeraddräkter. ALLTID. Om jag inte avbröt henne skulle hon nog sitta i timmar utan avbrott. 

Ett annat program som Vega gillar just nu är Barbie. Ett totalt puckat program som bara handlar om ytliga korkade saker.
  Bildresultat för barbie serie

Frågan är om det är vi vuxna som lägger våra värderingar i det men det är helt harmlöst för henne? Eller kommer det sätta spår i dem trots att de inte tittar på dödligt våld eller mobbing och svordomar? Jag hör ju när de pratar ibland att de använder fraser som de inte själv förstår men som de hört i ett program, ibland bra "rör inte min kompis!" eller ibland sämre "om du inte passar dig ska jag utplåna hela din värld". Va? Vet du ens vad utplåna är? Eller andra konstiga ord som magnetfällt och elektriska spänningar och ackumulatortank :D

Jag har åsikter om vad de får och inte får kolla på, men ibland orkar jag helt enkelt inte ta striden.

Hur gör ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar