måndag 19 december 2016

Vegas provsvar

Ni som läser min blogg vet att jag varit orolig över Vegas växtvärk och att hon har mycket blåmärken jämt. När jag satt i Sundsvall på examinations-föreläsningarna som vi hade i klassen blev jag alldeles kall och fick en klump i magen, när min klasskompis pratade om leukemi och att de första symtomen kunde vara "ont i benen och mycket blåmärken". Jag som försökt få en läkartid i månader gick ut och ringde HC direkt och tjatade åt mig ett samtal via sjuksköterskan och vi fick en tid samma dag! Då var ju inte jag hemma men vi fick komma dagen efter. 

 Läkaren gick igenom henne noga och jag som var så rädd att han skulle känna någon resistens i magen på henne eller svullna knölar vid nyckelbenen hittade inget konstigt.Han vet att jag läser till barnsjuksköterska så han frågade mig hur jag funderade och jag sa att man såklart tänker det värsta jämt, och att min kusin dog i leukemi så jag var rädd för det. Han tog mig på allvar och förklarade att han inte hittat något konstig men att vi såklart skulle komplettera med blodprover.
De stack henne sex gånger utan att få till det så vi fick åka in på barnmottagningen och mina duktiga kollegor stack en gång och så var det klart! Vega var så otroligt duktig och satt helt still trots att det gjorde ont! Även fast de stuckit henne flera gånger och visste att det kunde göra ont, så satt hon still. 

Nu har vi äntligen fått provsvaren och läkaren dubbelkollade med jouren på barnmottagningen och de kom fram till att allt såg bra ut och vi kunde fortsätta ge Vega Alvedon för värken på nätterna och om inget tillstöter eller ändrar sig så kan vi vara lugn. otroligt skönt att ha kollat det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar