måndag 19 december 2016

"Jag ska inte baka något i år"

Jag älskar att baka inför jul. Eller baka och baka, det blir mest julgodis och att smälta choklad och blanda med andra onyttigheter kräver inte så mycket kunskap och bakande...

Det finns egentligen bara en sak som jag är bra på att baka och det är chokladfudgekaka. Det är enkelt: ta bara allt onyttigt som du har hemma och blanda! Grädde, smör, socker, choklad, ja ni fattar. Himmelsk gott! 

Så i år tänkte jag skita i alltihop! Men så smyger sig julen närmare och julstämningen börjar göra att det rycker i bakar-tarmen, så då är det bara att sätta på sig förkläde och mössa och sätta igång!

Men istället för att göra samma sak som alla år (fast det är gott...) så tänkte jag vidga mina vyer lite. Göra lite småkakor (blev väldigt torra, Men snygga! Man får titta på dem, inte äta dem) Jag har aldrig bakat lussekatter vad jag kommer ihåg så mamma fick instruera mig. och så gjorde jag saltlakritsfudgen till Fredrik som jag vet att han älskar. 

Fredrik älskar också Mintkyssar, så jag tänkte överraska honom. Vatten, florsocker och ättiksprit, vad kan gå fel?!

Allt visade det sig, och den historien är så lång att jag kan skriva en bok om det. Jag har i alla fall testat tre gånger och fick till 13 (!) stycken som nu är uppätna. Både barnen och Fredrik älskade dem. Sedan testade jag kallrörda, men det blev ju inte alls lika gott. Så nu laddar jag för ett fjärde försök...wish me luck.

Vad brukar ni baka till jul? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar