onsdag 12 oktober 2016

Salmiakbollar

Nyttigt = äckligt?! Fredrik bara suckar så fort jag försöker baka nyttigt. Och det är svårt. "Ska det vara, så ska det vara" Socker, smör och grädde, klart det blir smaskigt då!

 Men ibland hittar jag några guldkorn i min jakt efter nyttiga och goda snacks. Denna gång är det salmiakbollar, recept från Ärlig mat av Ulrika Hoffer och är fri från socker, gluten och mjölk. 

Eftersom jag älskar lakrits så passar detta recept mig perfekt, jättegod saltlakritssmak och bollarna blir mjuka och kladdiga ungefär som kola. 



Ca 20 bollar

2 dl dadlar
1 dl kokos
2 tsk rålakritspulver
1 msk ingefärakrydda
1 gnutta salt
1msk kokosolja

(kokos att rulla i)

Mixa allt till en slät smet, rulla små bollar. Rulla ev i kokos (jag gjorde inte det) och ställ kallt i kylen en stund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar