måndag 24 oktober 2016

Vattsnoppor

I helgen var det dags för flickorna att få vattkoppor.
Jag tyckte Elis hade många men han ligger i lä! Flickorna har fått massor i ansiktet, och på extra jobbiga ställen som i ögonen, i munnen och halsen, i öronen...och hur mycket som helst i underlivet! Det är så hemskt och jag lider verkligen med dem!
Det var en jobbig natt. Elis hade inte feber och ont i huvudet, men det har Vega och Lisa. Och deras blåsor är större och mer vätskande. Jag ger dem fulldos Alvedon, receptbelagda antihistamintabletter, smörjer underlivet med bedövningssalva varvat med potatismjöl eller annat som Bephanten eller kortison (inte på tuppa). Men det hjälper inte mycket! Det måste väl helt enkelt genomlidas.

Dagen har varit ännu värre än natten. Båda två har gråtit mycket och haft det jobbigt. Inte ens glass duger. 

Jag är ändå tacksam för att det är en sån lindrig - och övergående -sjukdom! Tacksam över att bo i Sverige och få vaccinationer, för jag kan inte ens föreställa mig hur det var förr (eller i nutid i u-länder) där du vakar över ditt barn när de hade några av de hemska barnsjukdomar som fanns, att inte veta om de skulle överleva eller dö, eller ett mellanting - drabbas av de fruktansvärda komplikationerna som kunde bli. 

Det gör mig faktiskt förbannad över folk som inte vaccinerar sina barn - bara härom året dog två spädbarn i kikhosta I SVERIGE! Sjukdomar som vi ansett vara utrotade i Sverige är inte längre det, så jag har bara en sak att tillägga - vaccinera dina barn. Ju fler som vaccinerat desto fler skyddar vi, bland annat de som inte hunnit få sitt första vaccin (dvs spädbarn) Vi är så bortskämda i Sverige att vi kan tacka nej till något så bra, när det bara är två generationer bort som våra egna släktingar fruktade och dogi dessa sjukdomar, infektioner var ju största dödsorsaken förr!
Var påläst i sjukdomarna och deras komplikationer. Vaccinationernas fördelar överväger överlägset eventuella biverkningar.

Nu laddar vi inför en ny natt och hoppas den blir bättre än den föregående. 

1 kommentar:

  1. Men nu är det snart över å de ä "färdig-vattenkoppade"!!!!!!!
    Jag håller helt å fullt med dej gällande vaccinationer. vi har det bra i Sverige!
    Krya kidz!!!!

    SvaraRadera