måndag 8 augusti 2016

Blod, svett och tårar när Lisa slog ut tänderna!

Jag kom hem efter jobbet, så sjukt trött när Fredrik stog i köket och lagade mat. Lisa stog bredvid på en pall och skulle kliva ner ett steg - och missade med foten så hon klev i luften, for framåt och satte tänderna precis i kanten på pallen! Blodet sprutade och hon ramlade bakåt och slog huvudet i golvet. Det blödde så mycket och hon skrek ganska länge, så vi kunde inte se ordentligt. Men när vi tittade var vänster framtand borta! Och höger var intryckt. 

Jag stog i telefonkö till 1177 i 20 minuter innan jag kom fram. Och ingen tandläkare fanns förrän dagen efter kl 11, hur kan det få kallas "tandläkarjour"?!

Konstigt nog lugnade sig Lisa, sög på tutten, åt kall yoghurt. Jag gav Alvedon kontinuerligt och hon sov ganska bra.
Dagen efter åkte vi 9 mil till tandläkarjouren som gjorde en röntgen. Det visade sig att tanden var helt intryckt, inte borta (inte konstigt vi inte hittade tanden!) Har vi tur kommer den ut igen, och om de permanenta tänderna skadats vet vi inte förrän de kommer. Men ingen fraktur eller liknande kunde ses på röntgenbilderna. Om hon får en infektion måste tanden tas bort,  så vi får hålla koll.

Och napp bör hon inte ha så den slutade vi med direkt. Vi säger att tandläkaren tagit den och hon säger "borta" och rycker på axlarna, sååå gullig.

När man slagit in tänderna får man glass efter tandläkarbesök!

Första natten utan nappen somnade hon utan större problem, fast lite senare än vanligt. Sedan sov hon tills Vega skrek i sömnen och jag fick vara vaken med henne några timmar tills hon somnade i vår säng och låg och sparkade mig i ryggen tills jag klev upp vid 05.20. Helt död idag, vi har haft en helvetiskt vecka innan det här. Ikväll var läggningen lite jobbigare, men gick ändå bra. Och på dagis sov hon utan problem idag!

Den här upplevelsen var inte vidare trevlig för någon av oss och jag har bara ett råd om du tänker slå ut dina permanenta tänder som vuxen - se till att olyckan inträffar mellan kl 11-12 på söndagar för då jobbar tandläkarjouren!!!

1 kommentar:

  1. Men aj då lilla pluttis sicken otur!!! Hoppas allt går bra!!! Glöm inte dokumentera allt till försäkringsbolaget!!

    SvaraRadera