tisdag 16 augusti 2016

Hemgjord vaniljvisp med smulpaj

Jag älskar fluffig och krämig vaniljvisp och älskar Mildas vaniljvisp men nu när jag upptäckt hemgjord vaniljsås kommer jag aldrig sluta! Testa du med!

Det började med att jag glömt vaniljvisp och bara hade grädde hemma, när min moster sa att man kunde göra egen med grädde och äggula så jag googlade och hittade ett recept som jag gjort till min egen variant:

4 dl grädde, vispa ganska hårt, det ska börja bli tydliga "märken" efter vispen och du ska se att den tjocknar

Blanda sedan 4 äggulor med
2 msk florsocker
2 msk vaniljsocker
Vispa det krämigt och vänd sedan försiktig ner i grädden med en slickepott så det blir en krämig vaniljsås. Låt stå i kylen en stund innan servering.

Smulpaj:

För rabarberpaj skölj och skär rabarber så det täcker botten i en pajform. Blanda rabarbern med 3/4 dl potatismjöl och 1/2 d socker och lägg i den smörade formen.

Blanda
3 dl havregryn
3 dl vetemjöl
2 dl socker
200 gr smält smör

Blanda allt och smula över rabarben. Grädda i ugnen 175 grader tills den blir gyllenbrun och krispig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar