onsdag 15 april 2015

Amning

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - det är tur att Lisa är mitt tredje barn! Hon är en liten strulis vad det gäller amningen. Att hon egentligen bara vill amma liggandes hemma i vår säng kan ställa till det, eftersom jag inte bor dygnet runt i vår säng. Inga störningar eller ljud får förekomma, speciellt inte nu när hon blivit äldre och släpper taget för att kolla vad som låter. Blir hon avbruten går det inte få henne att fortsätta heller.

Hon fortsätter att äta mycket och ofta (läs; jämt) på nätterna. Ibland blir det bara så att hon ligger hos mig och snuttar och jag byter sida en gång i timmen, natten igenom. Ibland äter hon konstant fram till fyra på morgonen och sedan somnar hon äntligen.

Ofta vaknar hon när jag går och lägger mig, så jag hinner inte sova nånting. Inatt skärpte jag dock till mig och använde min sista energi till att försöka få till det. När hon ammat på ena sidan tog jag upp henne och rapade, och bytte sedan sida och när hon ätit klart la jag henne i hennes säng, det tog väl en timme och kräver att jag måste hålla mig vaken men inatt åt hon nog ungefär var tredje timme. Jag vet inte så noga för riktigt vaken är jag nog inte alla gånger haha!

Även på dagtid äter hon gärna bara på en sida, vilket gör att hon snart vill äta igen. Eller så tvärtom, äter hon lite på morgonen och drar sedan iväg en långsovning till kl 13!

På natten när hon vaknar går det inte heller stoppa i tutten, nä, äkta vara ska hon ha! Annars viftar hon ilsket runt med händerna och protesterar, så det är bara att slänga fram gettran.

Men som med allt annat med barnen så vänder det nog plötsligt och så har man igen aning om vad man gjort för att lyckas med det.




Go och glad!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar