torsdag 9 april 2015

Första vaccinationen

Så var den första vaccinationen avklarad. Lisa skrek hjärtskärande såklart men det är inget som jag reagerar nämnvärt på, det hör ju liksom till och går över fort. Vad är ett snabbt stick i benet jämfört med difteri eller mässlingen?!
 
Jag är inte så frekvent besökare på BVC för vägning och mätning, jag märker att Lisa äter och mår bra, och ser på kläderna att hon växer så det knakar. Idag var jag dock spänd på att väga och mäta, eftersom det var så länge sedan vi gjorde det! Mitt på kurvan på både längd, vikt och huvudomfång; 61 cm lång och 6053 gram tung.
 
Jag har börjat sälja av stl 56 på Tradera (nu ÄR det sista barnet haha) och börjat med stl 62. Igår kom paketen med nya kläder från HM och Lindex och idag hoppas jag att de urgulliga byxorna från Newbie ligger i brevlådan. Hon har nr 3 på Liberos blöjor.
Lisa äter fortfarande flera gånger på natten, pratar och skrattar mycket, ligger gärna i babygymmet och viftar med sina små händer mot figurerna.
 
Annars så får vi hålla oss isolerade till i alla fall ikväll, eftersom Vega kräktes en gång. Sedan har det varit lugn så jag hoppas verkligen att vi andra slipper! Jag är supernoga med hygienen, men lite svårt är det med en 2åring som inte fattar att man ska ta på allt och alla, pussas eller försöka torka sig själv efter toabesök!
Handsprit och desinfektionemedel används frekvent och jag tvättar allt överdrivet noga. Även sänkläderna som jag bytt till och som hon sovit i när hon varit symtomfri tvättar jag och byter varje dag, alla handdukar som jag använt på henne används en gång och sedan tvättar jag. Även gosedjur och snutten får sig en åktur i tvättmaskinen. Städar toaletten med sprit efter varje besök och sedan hela badrummet varje kväll. Torkar med sprit på handtag, ledstången i trappen, spjälsängen, borden, tvn, surfplattan, tv-dosorna och fan och hans moster! Även om ingen av oss andra kräkts eller varit sjuk byter jag även i våra sängar haha! Man kan inte vara för noga, och faktiskt så har vi klarat oss de senaste gångerna allihop och bara Elis har varit sjuk när han blivit smittad på dagis. Ännu viktigare är ju såklart också att låta barnen STANNA HEMMA minst 48 timmar efter senaste kräkning!!!

 

1 kommentar:

  1. Tänk om alla vore lika kloka som du när det kommer till vaccinering;-) känns som att det blivit nån "trend" att inte vaccinera de små...hoppas ni klarat er från magsjukan!!!

    SvaraRadera