torsdag 30 april 2015

LISA 4 månader

Jag önskar att jag hade tid att skriva lika mycket om Lisa som jag skrivit om de andra barnen, men jag hinner inte det! Jag hinner inte ens fylla i den färdiga Mina första år-boken, och det är synd för man glömmer så fort!

I alla fall så växer tösen så det knakar. Just nu har hon 62 och en del 68 (lite stort) på kläderna, nr 3 på Libero blöja och sist vi vägde ( 1 månad sen?) hade hon precis passerat 6 kg strecket så jag har ingen aning om vad hon väger nu.

Hon ligger gärna i babygymmet och prasslar och skallrar med sakerna, hon griper och håller fast och fattar inte hur hon ska släppa alla gånger haha! Hon visar inga tecken på att vilja rulla runt från rygg till mage och har bara vänt sig från mage till rygg ett par gånger sedan slutade hon med det.


 
Hon är "stadig" att sitta med i famnen och hon vill helst komma upp, så fort hon är tillbakalutad så försöker hon sätta sig. Följer piggt med allt som händer runtomkring och vänder huvudet vid minsta ljud, vilket ställer till det vid amning.

Hon vill helst vara med hela tiden, inte ligga själv på golvet eller så, utan gärna "prata" med oss och ha ögonkontakt.

Hon gör mer och mer varierande ljud, och jag har lärt mig exakt vad en viss tonart betyder, när hon blir trött eller less. Är hon arg så missar man inte det direkt hihi.

Hon är så go och glad, en liten glädjespridare men jag sliter lite ont på nätterna just nu. Hon är ju inte så gammal heller, jag glömmer ju det men hon var ju så duktig i början och sov så bra att jag blev bortskämd. Just nu ammar hon 3-4 gånger varje natt och därimellan får jag ligga och stoppa i nappen hela tiden så ibland känns det som att vi inte sover alls. Och när hon väl sover så är det Elis som har växtvärk eller Vega som skriker, det är väl så det blir när man har valt att ha flera barn. Det är oftast Fredrik som går upp med Elis eller Vega, men jag vaknar ju också och trots att jag är så trött har jag svårt att somna om.
 
Att få barn nummer tre är verkligen underbart, jag njuter så mycket av denna lilla bebis. I början var jag lite ledsen när jag tänkte på att allt var "sista gången" men den känslan har gått över nu. Jag börjar känna mig tillfreds nu, jag känner att jag varken skulle orka eller hinna fler barn. Det är full rulle hela tiden bara med tre! Det skulle vara orätt med de barn jag redan har att skaffa fler, och jag känner att kroppen börjar på gjort sitt. Nu ser jag fram emot att Lisa växer och blir större, för visst kan bebistiden vara mysig men jag tycker att barnen blir roligare och roligare hela tiden ju äldre de blir!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar