måndag 21 september 2015

Det går dåligt med dagis

Vega är inget dagisbarn tyvärr. Hon blir ledsen redan när vi närmar oss dagis, och hon vill inte gå dit. På parkeringen börjar hon snyfta och väl inne blir hon riktigt förtvivlad. Det värsta är när hon inte vill ha tröst utan stå ensam i hallen för sig själv och gråter, då blir mitt mammahjärta ledset.
De säger att det går över så fort jag gått, och när jag hämtar vill hon oftast stanna kvar och det ser jag som att hon haft det roligt.
Förra året när hon gick på dagis när jag jobbade, från april till november, grät hon varje lämning. Det gick aldrig över, för Elis tog det bara nån vecka och han älskar dagis!

6 kommentarer:

  1. Kan hon inte få vara hemma istället? Och skolas in med Lisa nästa år? /Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag önskar det. Hon har ju varit hemma med mig hela tiden förutom när jag jobbade förra året, och hon blir ju snart tre år men nu måste jag hitta tid för plugg och praktik så hon går bara 15 timmars. Men jag tror ändå det är nyttigt med dagis gast helst hade jag haft dagmamma!

      Radera
    2. Just det, du ska studera, jag tänkte att du skulle vara hemma med bebisen. Hur tänker du annars kring förskola? Hur gamla var dina barn när de började (första gången)? När ska Lisa börja?

      Radera
    3. Jag tror dagis är bra för barn, de stimuleras på ett sätt som inte jag kan hemma även om jag försöker. De får även lära sig att lyssna på andra vuxna och liknande, MEN ändå vill jag helst inte låta dem gå på dagis, jag vill ha dem med mig så länge det går. Jag har ju haft fördelen att kunna ha dem hemma länge, både Elis och Vega var nästan två år innan de skolades in första gången. Mina barn har skolats in och varit bara 15 timmars veckor när jag varit hemma med nästa barn så att säga, men eftersom Vega inte gillade dagis fick hon vara hemma med mig ändå. Elis ville gå och då betalade vi för det, det kostar ju när de är under 3 år. Förra sommaren jobbade jag 75 % och då var de på dagis ca 50 % så de har ändå haft det lagom tycker jag :) Lisa får kanske börja nästa höst så hon är minst 1 år 8 månader

      Radera
  2. Åh vad tråkigt :( En del barn verkar älska förskola & andra trivs inte lika bra. Det borde finnas bättre alternativ för de som inte vill gå tycker jag!
    Jag var LIVRÄDD att Benjamin skulle vara ledsen när jag lämnade honom, hade ont i magen & mådde dåligt innan inskolningen, för helst av allt ville jag ha honom hemma. Men sen har det ju gått bra ändå, tack & lov, Han har varit ledsen 1 gång på 6 veckor. Han går inte så länge han heller, brukar snitta på 17-20 timmar i veckan & då har han varit hemma på fredagar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit en sån där "okänslig mamma" som inte riktigt "bryr mig" om barnen blir ledsen när vi lämnat, men det är enbart för att det är ett ont måste, precis som när barnen ska ha medicin så finns det liksom inget alternativ det är bara att ta det. Självklart bryr jag mig egentligen men jag tror det är bättre för barnen om jag bara visar dem att dagis är roligt, mamma är glad så var glad du med, typ :) Elis var ledsen kanske nån enstaka vecka i början när han insåg att han skulle vara på dagis och inte bara på inskolning, och första omgången med Vega var det Fredrik som skolade in så jag har inte behövt vara upp i det heller. Men det gör verkligen ont i hjärtat när Vega inte verkar ha någon som hon vill bli tröstad av, hon är ensam i hela världen liksom när jag går :( Jag pratade med fröknarna igår och idag kändes det genast bättre, dessutom får Vega börja på Elis avdelning nästa vecka!

      Radera