måndag 21 september 2015

Kroppen snart 9 månader efter förlossningen

Direkt efter förlossningen har jag varit väldigt taggad och motiverad, och når ganska snabba resultat. Sedan blir det lite tråkigare...efter Elis och Vega hade jag som mål att gå ner till min vanliga vikt innan jag blev gravid igen. Nu hade jag inget sådant mål riktigt och då blir det svårare.

Jag har sprungit varannan dag hela sommaren men ändå gick jag upp i vikt igen (jag misstänker p-pillerna) Så när jag återigen vägde 9 kilo mer än innan Elis så fick jag nog!

Det blir inte direkt lättare med en man som inte vill att jag ska gå ner mer i vikt, han har visat sig vara lite av en "feeder"!

Efter Elis testade jag LCHF och det är lite för extremt för mig. Efter Vega testade jag Nutrilett och det funkade för mig - bra resultat på kort tid men ack så tråkigt att bara dricka shakes.

Så nu kom turen till 5:2, en diet som jag tidigare fnyst åt men som visar sig passa mig mycket bra!

Två appar som är till stor hjälp är Lifesum och Runkeeper.

Jag ställde in Lifesum på en viktnedgång på 0,5 kg i veckan, dvs mitt första delmål var att gå ner 2 kg på en månad. Alldeles för sakta för min åsikt egentligen men jag måste hitta något som håller i längden och då är lagom bäst! Jag valde också tisdag och lördag som fastedagar (då dricker jag Nutrilett) Tråkigt att fasta på en lördag säger Fredrik men jag har ju både fredag och söndag att äta och dricka gott på!

Den största skillnaden är att jag inte äter lika ofta, om jag får välja så äter jag helst var tredje timme, men det kan jag inte göra nu. Däremot äter jag allt, och en stor middag. Jag har dock hållit mig borta från godis, kakor och glass (förutom när vi var i Sundsvall) men druckit lite rödvin ibland och äter nästan inget bröd.

Jag har också börjat med styrketräning igen, och rotat djupt i mina träningsböcker för att hitta lite nya övningar och det känns riktigt roligt!

Efter att jag klarat målet att springa 1,5 mil på 1,5 timmar häromveckan så har jag inget nytt mål på löparfronten, utan jag har bara sprungit lättare rundor på 5 km.



Jag har inga större ambitioner att gå ner till 48 kilo igen, men kanske om jag har motivationen så känns 52 kg som ett bra slutmål. Dagens bild och dagens vikt 55,6 kg (jag hade gått ner 800gram första veckan så då blir man taggad!)

De dagar jag inte fastar äter jag ungefär såhär (Lifesum säger att jag ska äta 1784 kalorier/dygn)

Frukost: Kaffe, Finnkrisp med Philadelphia och skinka, ett äpple.

Lunch: en Nutrilettbar (supergoda Chocolate chip cookie bar är som att äta godis!) eller hallonsmoothie (hallon, banan, grädde, mjölk, kvarg, ett rått ägg)

Middag: En stor portion med kött och sallad med gräddsås eller massa kyckling med ris.

Kväll: Grönsaker med dipp, eller fruktsallad med vaniljvisp.

Och MASSA vatten på det, appen påminner om att ta ett glas då och då!
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar