måndag 7 september 2015

Om Elis själv får välja - rosa till pojkar?

Elis använder mest jeans men jag tycker att Lindex mjuka velourbyxor är bra att ha på dagis, mjuka och sköna att röra sig fritt i, hoppa klättra och leka med rörelsefrihet är viktigt tycker jag!
 
Eftersom han växt ur sina nuvarande så köpte vi nya idag och jag plockade fram svart, grå och blå (ta 3 betala för 2, perfekt) Men Elis ville inte ha blå, han ville ha rosa! Så gick till tjejavdelningen och hittade ett par rosa/ljunglila.
 
Helt ok tycker jag till rätt tröja, men jag märkte ändå att han var lite fundersam "kan jag ha de rosa byxorna på dagis?" Min mamma sa att det fick han inte ha, tänk om de äldre gossarna retar honom! Själv svarade jag Elis att bara tuffa grabbar kan ha rosa, som Pappa, han har ju rosa skjortor! Jag tycker nämligen att det är snyggt med rosa även på killar men förstår problemet på dagis, rosa är ju en "tjejfärg"
 
Och även om många numera påstår att det INTE är så, så kan jag tänka mig att en och annan pojke faktiskt kommer påpeka detta för Elis. Så dagens dilema är; rosa byxor på pojken på dagis?!
 
 
 
 
Kan tilläggas att jag fick skjuta av mig båda händerna och bränna plånboken för att inte handla allt fint på Lindex som de har just nu!!! Men en Batmantröja ville Elis också ha, så det fick han. För att väga upp det rosa liksom...

Här var lite annat fint:






 

5 kommentarer:

  1. Klart killen ska ha rosa! Han ber ju själv om det. Det är ju bara en färg. Sen är barn konservativa och kan retas men 1) det finns väl personal som kan gripa in och förhoppningsvis ta tillfället i akt och prata genus och 2) ju fler pojkar som har rosa desto fler pojkar vågar eftersom det blir naturligt för alla
    /Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om han vill ha det så kommer han få det, han går på ett bra dagis också så jag tror att det kommer gå bra! Han gillar verkligen rosa, och det verkar en hel del andra småkillar göra också! Mer rosa åt folket :D

      Radera
  2. Klart han ska ha rosa när han ber om det :) Menar om tjejer kan få ha blått, varför kan inte killar ha rosa? :) Så tänker ja!

    SvaraRadera
  3. Lindex är allt bra. Köper alltid de ribbstickade legginsen som är 3 för 2 till Joar när vi går upp i storlek. Låt han ha batmantröjan till de rosa legginsen. Då blir han extra cool :D

    SvaraRadera
  4. Min femåring har alltid älskat rosa och han har ofta rosa på dagis :)

    SvaraRadera