torsdag 24 september 2015

Mellanbarnet

En god nyhet är att Vega kommer få flytta över till samma avdelning som Elis nästa vecka! Den "stora" avdelningen. Där hon är nu på "lilla" är hon äldst, bland åtta andra barn som alla sover på dagen, har blöja och napp. Vega har inte sovit på dagen sedan hon var ett år, och har varit utan blöja ganska länge. På den stora avdelningen blir hon då minst, bland 19 andra barn men har Elis nära sig. Jag är lite kluven, det känns bra på ett sätt samtidigt som det var ganska bra att de kunde vara ifrån varann lite grann också.
 
Vega är ju vårt mellanbarn, och mitt konstanta dåliga samvete. Jag har ju hört det tidigare, att mellanbarn tenderar att hamna i kläm så jag har verkligen jobbat för att det inte ska bli så men det händer i alla fall tyvärr!
 
Elis som är äldst tar för sig mer och tar en stor plats. Han har även den bästa relationen till sin pappa och hänger mycket med honom, bland annat eftersom han är så pass stor att han kan hänga med på det mesta.
 
Lisa är ju minst och fortfarande bebis så hon måste naturlitvis ha mest hjälp.
 
Och där sitter Vega i mitten, vill så mycket själv men är så liten ändå. Hon är så pass stor att hon kan vänta på sin tur, vilket hon också ofta får göra. Hon är just nu också i den åldern när det ska bråkas om allt, så hon är inte speciellt rolig att ha med sig tex på stan, för plötsligt sätter hon sig på tvären och får ett utbrott för ingenting så det blir att man gärna lämnar henne hemma.
 
Men jag hoppas att det inte blir "så farligt", att vara medveten om problemet är det första steget mot att lösa det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar