torsdag 10 september 2015

Helt utslagen

Plötsligt efter dagis i tisdags så sa Vega att hon "fryser" Ju längre kvällen gick desto klenare blev hon, och hade 39 i temp och frossa.
 
Hon sov oroligt under natten men det gick ändå bra. På morgonen fick hon Alvedon men var ändå väldigt påverkad. Hon ville varken äta eller dricka, jag testade med olika sorters glass, Coca cola och is, smoothie, smågodis och allt gott jag kunde komma på som kunde ge henne lite energi men hon ville inte ha.
 
Innan jag skulle ge nästa Alvedon på eftermiddagen så kollade jag tempen igen och den var 41.1! Hon var då väldigt påverkad, slapp och slö, och jag ringde 1177 och frågade om jag skulle åka till läkare direkt eller om det var något jag skulle testa innan (om barnet har över 41 ska man söka vård)
 
Jag fick råden att försöka kyla henne (vilket jag redan gjort, hon var utan kläder och jag baddade henne med kallt vatten) men jag fick tvinga i henne lite isvatten och badda henne ännu mer, vilket hon absolut inte gillade men vad gör man? Efter en halvtimme var tempen nere på 40.8 men jag åkte till HC i alla fall. Där fick vi vänta i 45 minuter tyvärr och Vega låg slappt och tyst i mina armar hela tiden.
 
Väl inne fick de sticka henne i fingret utan protester, och CRP var 15 (ska vara under 10 så det var inte speciellt högt. Om det är en bakteriell infektion brukar det vara högre, om det är virus behöver det inte stiga så mycket) Hon gapade duktigt flera gånger när både sköterska och doktor tittade henne i munnen och sedan kissade hon på beställning. De tittade henne i öronen och det var svårt att se för hon hade mycket vax men de bedömde det som bra, halsen var svagt rodnad. Hjärta och lungor lät bra.
 
Så stolt över mina barn när vi är hos läkaren, det är aldrig några problem! Trots att hon var så ömklig just då och protesterade när de frågade om hon kunde kissa så gjorde hon det i alla fall. Gapade flera gånger trots att hon fick kväljningar av spateln i halsen.
 
Vi fick åka hem och Alvedonen sänkte febern lite, och hon somnade på soffan. Natten har gått bra fast hon varit väldigt varm, men nu på morgonen verkar hon piggare och har ätit lite.
 
Lillskruttan min!
 
 
Man ser att barnen påverkas olika när de blir sjuka. Elis får alltid en hemsk, långvarig hosta medan Vega tenderar att få hög feber och blir väldigt allmänpåverkad. Elis brukar kräkas flera gånger när han får magsjuka, medan Vega oftast bara kräks en gång och inget mer. Återstår att se hur Lisa blir, vi hoppas hon får vara frisk länge till!

 

1 kommentar: