torsdag 15 januari 2015

Det sötaste vi har

 
Det här är en bok alla föräldrar borde läsa. Mycket tänkvärd. Bara baksidan väcker funderingar, "Vad skulle du tänka om du såg någon mata en kanin med läsk? Eller om grannfamiljens mops fick glass varje fredag, godis varje lördag och gick på hundkalas varje söndag? Det finns inga djur som vi skulle ge den mat vi ger våra barn. De skulle bli sjuka, få hål i tänderna och problem med magen. 10-25% av alla barn har oförklarlig magknip"
 
Det är ju precis rätt och sant! Jag skulle inte sitta och ge min hund en hand full av sockerbitar, precis som det blir när jag ger mina barn yoghurt (som ändå riktar sig till barn, ex Tigers yoghurt som innehåller 10 % kolhydrater/sockerarter)
 
Att läsa boken var den kick i röven jag behövde. Mina barn älskar yoghurt, om vi tar det som exempel. Jag har flera gånger försökt ge gröt, fil eller smoothie istället men de vill bara ha Tigeryoghurt. Nu har jag istället köpt vanlig naturell yoghurt och varje dag mixar jag det med bär, banan och vaniljpulver. De har varit skeptiska men jag har fortsatt och trugat och nu dricker Vega den med gläjde, medan Elis är mer skeptisk beroende på vad det är i den. Mango går inte, men banan verkar vara en favorit.
 
Ett steg på väg i alla fall, och vi äter oftast inte godis på helgerna eftersom barnen älskar att dippa grönsaker! Elis älskar även nötter, men såklart inte de nyttigaste sorterna som jag försöker smyga i honom.
 
Annars så tröstar jag mig med att vi äter mer fisk än genomsnittet, och oftast hemlagad "normal" husmanskost och mängder med frukt! Vi äter nog oftast 5 frukter var om dagen.
Och så mycket ekologiskt som vi bara kan.
 
Men i alla fall, jag kan rekommendera boken!
 

1 kommentar:

  1. Åh vad bra!!!
    Det är samma problem här, bonusbarnen älskar vaniljyoughurt (som de äter hos sin mamma) men i trugar på med naturell yoghurt med mosad äpple i. Jag ska prova att mixa med annat med, bra tips! :)
    Kram Sandra! !

    SvaraRadera