onsdag 14 januari 2015

Liten rumpa är inte större!

 
Förutom att vi håller på att lära känna en ny familjemedlem så är det lite intensivt med de andra barnen också.
 
Nu när Elis börja sova bättre på nätterna så har Vega tagit över stafettpinnen i kategorin "skrika på nätterna" Inatt vaknade jag nog 10 gånger av ett isande skrik, och möter en hysteriskt gråtande Vega. Det hjälper inte att vi lämnar dörren öppen så det är ljust från hallampan, eller att vi har en lampa på i hennes fönster nu. Oftast går det bättre om Fredrik går dit, då somnar hon bara om, men om jag går dit tar det längre tid för henne att komma till ro. Eftersom både jag och Elis drömmer ofta och mycket mardrömmar så är det nog inte omöjligt att hon gör det med. Eller så är det bearbetning av alla nya intryck som det medför att plötsligt vara storasyster.
 
I alla fall så har jag också i flera månader försökt på Vega att gå på pottan, med ljummet intresse som svar. Så häromdagen slängde jag all pedagogik åt helvete och erbjöd godis i utbyte mot kiss i pottan - och Vega stegade snabbt in på toa och levererade en portion kiss! Så sedan några dagar tillbaka är hon utan blöja på dagarna och jag kan säga såhär, det går bra varannan gång! En kissning på pottan och därefter en i byxan och så håller det på. Som tur var sov jag i morse när hon även gjorde nr 2 i pyjamasen, så det blev Fredriks bekymmer haha! Elis var blöjfri både dag och natt innan han var två år, så Vega ligger lite efter honom där, men jag tänkte inte ha bråttom denna gång. Och hon får gärna fortsätta ha blöja på natten, så slipper vi upp och kissa på nätterna som med Elis.
 
Så den där söta lilla blöjrumpan är snart ett minne blott hoppas vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar