onsdag 7 januari 2015

Mat och sömn

 
Denna lilla donna är som sin syster och gillar sömn. Inte många minuter hon är vaken på ett dygn!
 
Lisa kan vara lite mer "gnessig" på förmiddagen och vill helst vara nära och bli buren hela tiden. Sedan brukar hon sova en långsovning på 4 timmar över dagen, sedan äter hon snabbt som attan och somnar ifrån igen...
På natten sover hon oftast första sovningen i sitt neste, sedan ligger hon och ammar med mig och sover bredvid. Ibland somnar hon på mitt bröst efter rapning och har jag tur kan jag lägga henne i nestet igen. Dessvärre brukar hon bajsa när hon ätit och somnat och då vaknar hon ju igen när jag byter på henne. Hon äter oftast var tredje timme i början av natten och sedan blir det oftare och oftare ju närmare morgonen vi kommer.
Barnen har sovit så otroligt bra allihop så vi har inte varit så trött alls denna vecka! Elis sover till halvåtta och Vega gärna en timme längre! Igår låg jag och Lisa ända till kl 10...och i morse klev vi upp halv åtta, det är lagom sovmorgon för mig tycker jag.
 
Mina andra barn har ätit på båda brösten vid samma mattillfälle, men Lisa äter oftast bara på ett bröst åt gången (innan hon somnar igen hihi)
 
En anledning till att det känns bra tror jag är att man har sänkt kraven ganska mycket till skillnad från med första barnet. Jag kunde tycka att det var jättejobbigt att inte hinna duscha ifred när jag önskade när Elis var liten, och jag ville hinna plocka undan och städa osv. Igår försökte jag ta mig in i duschen redan på morgonen men det blev inte förrän till kvällen. Jag gick i pyjamas hela dagen och borstade tänderna kl 15...Och vi överlevde ju faktiskt det utan problem.
 
Nä, jag sjunger som Petter jag "Det går bra nu"...!

1 kommentar:

  1. Grattis till lilla Lisa:) Och skönt att allt verkar flyta på.

    Ja, jag tror det blir bäst att ha den lilla i sin egen säng. Min sambo är dessutom helt vild när han sover, så då blir iaf bara jag som vaknar av alla hans rörelser.
    Tack så mycket :) Köpte det just för att det var så tjockt. Tänkte köpa ett till nu i veckan om jag orkar så vi har något att byta med bara.

    SvaraRadera