tisdag 27 januari 2015

Lisa 1 månad

Nä nu ljuger jag! Lisa blir 4 veckor idag, men inte riktigt en månad ännu.
 
 
Ingen dag är den andra lik men det finns någon sorts mönster. Helst skulle Lisa sova hela dagarna, och när hon inte gör det så skriker hon. Det finns bara tre lägen; äta, sova eller vara vaken och skrika! Hon är inte nöjd med att vara vaken, hon vill aldrig ligga och sprattla nakenfis på en filt eller sitta och "snacka" med mig eller sina syskon. Då är det bara att bära runt på henne eller så dansar vi tryckare till musik på telefonen.
 
Ibland är hon inte vaken alls på dagen utan bara äter och sover och då blir nätterna inte så skoj. Men om hon lyckas vara vaken några korta stunder, gärna på kvällen, då kan nätterna blir riktigt bra. Bäst är om hon äter sista målet vid nio-tio och somnar vid elva.
Igår åt hon kl 21, somnade kl 23 och sov till kl 04 innan hon åt! Sedan ammande hon varannan timme hela morgonen och förmiddagen men det gjorde ju inget när jag sovit så bra. Dock så är hon oftast vaken 1,5-2 timmar när hon ätit det nattmålet, inatt så roade vi oss med en nerbajsad pyjamas bland annat...
 
Nu börjar hennes ögonfransar på att bli lite längre, alla mina barn har varit utan ögonfransar när de fötts! Och nu när hon skriker så kommer det tårar, det började efter typ 3 veckor och då ser det mycket hemskare ut tycker jag. Ibland blir det ett jäkla skrikande om jag måste lägga ner henne för att hjälpa Vega på pottan eller klä på barnen för att de ska gå ut.
 
Om det här varit första barnet hade jag nog tyckt att det var ganska jobbigt att hon hela tiden vill bli buren samt att hon sover på mig eller precis tätt intill mig. Nu stör det mig inte alls, fast lite skönt är det ju att bara vara för sig själv nån enstaka stund haha!
På dagen sover hon utan problem i nestet men på natten har hon börjat vägra det. Då gäller det att ta upp henne innan det går för långt, för annars blir hon helt hysterisk och svår att lugna.
 
Vi har varit lite förkylda och så även Lisa, så ibland på nätterna låter hon som en liten minigris men annars har vi klarat oss bra.
 
Igår fick hon en fin vimpel på posten från sina tremänningar.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar