tisdag 20 januari 2015

Lisa 3 veckor

 
Idag blir lilla skruttan tre veckor, tiden flyger iväg. Jag hade förväntat mig det värsta och är bara positivt överraskad. Jag trodde jag skulle vara så trött hela dagarna, och må sådär konstigt som man gör när man inte får sova - ont i huvudet och slö - men icke! Jag är förvånansvärt pigg fortfarande trots att vi är vakna dygnet runt. Som gravid var jag mycket tröttare!
 
Lisa äter oftast var 3e timme dygnet runt. Det bästa är om hon äter sista kvällsmålet vid 21-22 tiden för då blir det bara ett nattmål ca kl 02-03 och sedan morgonmålet men nu har det blivit att hon äter ca kl 21 - 24 - 03 (är då oftast vaken 2 timmar och gruffar runt, missnöjd) - 06 och så i morse kl 08 igen.
 
Nu äter hon oftast från båda brösten, annars blir hon inte mätt. Och antingen så sover hon hela förmiddagen eller så är hon vaken hela förmiddagen och då kräver hon att bli buren konstant annars blir det högljudda protester. Då är bärselen ett måste annars blir det inte mycket gjort hemma!

Hon har en hel del luft i magen som besvärar henne och jag magmasserar flera gånger varje dag. Jag tror det blir att hon sväljer mycket luft för när hon äter så kommer mjölken så snabbt i början och hon sväljer ofta fel, får kväljningar, har uppstötningar och hicka och allt möjligt denna lilla tjejen.
Hon bajsar väldigt ofta, främst nattetid så det blir en hel del blöjbyten på nätterna. Mest jobbigt när hon ätit och somnat och så bajsar hon då, så är det bara att börja om proceduren igen!
 
Eftersom jag bär henne så mycket känner jag hur trött jag blir i bålen och bäckenbotten på kvällarna. Ska bli skönt att träna upp styrkan snart igen.
 
Jag tar mig knappt utanför huset, det är bara om jag åker på affären en sväng. Jag har inte ens gått en barnvagnspromenad än! Det har varit antingen snorhalt eller väldigt kallt sedan Lisa föddes, och vägen jag måste gå på en bit för att komma till promenadvänligare vägar gör mig nojjig - jag tror att jag plötsligen ska bli överkörd av en lastbil. Dessutom så bor vi på sidan av ett berg så om jag ska gå uppe på det så blir det en jobbig uppförsbacke med snö först, det orkar jag inte nu med flera barn!
 
Elis var på dagis förra veckan men nu är han hemma igen för magsjukan går bara runt runt. FÖR FAN ha era barn - och er själva - och barnens syskon - hemma minst 48 timmar efter senaste kräket/bajset. HUR SVÅRT SKA DET VARA!?
 
Elis sover ganska bra på natten nu men kommer oftast upp och kissar en gång per natt, och kliver upp mellan kl 06-07.
Vega som alltid sovit bra har ballat ur och skriker så in i helvete flera gånger varje natt. Eftersom jag tar Lisa så blir det Fredrik som kliver upp och det är nog ganska slitsamt för honom. Och även jag vaknar ju varje gång men jag somnar om ganska fort. Fredrik har ju även börjat jobba igen så jag kliver upp när Elis kliver upp på morgonen, så får Vega sova ifred annars blir hon så grinig.
 
Just nu är barnen ute och leker och jag ska återigen byta i vår nersvettade säng, jag bäddar nytt flera gånger i veckan nu, huvva för amningssvettningar :)

2 kommentarer:

  1. Åh har dina barns dagis oxå magsjuka som bara går runt o runt? Jag har inte haft Leon på dagis på evigheter bara för denna magsjuka. Håller med dig ha barnen hemma! O så kanske man ska se över deras hygienrutiner på dagis då barn kanske inte är supernoga med att tvätta händerna osv. Har sj sett på grabbens dagis att barnen springer in på toan tillsammans o när de är klara springer de in o leker igen utan att ha tvättat sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så jäkla irriterande så jag blir galen. Nu kostar inte Elis något att ha på dagis men förra året gjorde han det och så var han ändå hemma mest hela våren för alla var sjuk hela tiden. Och han älskar att vara där/behöver vara där och springa av sig lite energi. Dessutom är det alltid samma som drar runt på sjukdomarna hela tiden. Det är så många som är duktiga på att sköta sig men det behövs ju bara en som inte gör det så är det kört :(

      Radera