fredag 16 januari 2015

Snuttefilt

Nu har jag börjat introducera snutten. Mina andra barn har haft snutte sedan de varit små, och har fortfarande. När de var bebisar borrade de gärna in ansiktet eller hade snutten över huvudet. Så fort jag tog bort den så gruffade de runt tills den låg över ansiktet igen! Återstår att se om Lisa kommer börja suga på tummen sen, eftersom vi inte har napp.
På bilden har hon också den superfina pyjamasen från Lindex, med gammelrosa blommor på, och dragkedja som går att öppna både från halsen och i benet. Stl 56 men jättestor!

4 kommentarer:

  1. Varför har ni inte napp?:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elis hade napp men Vega vägrade trots att jag testade alla nappar som finns! Det var jobbigt i början men blev tusen gånger lättare sen. Elis vaknade varje gång han tappade nappen och stoppade aldrig i den själv på nätterna trots att han kunde, så ibland vaknade han var 15e minut hela nätterna... Utan napp behöver man inte hålla reda på den jämt osv, nä jag gillade att inte ha napp så vi testar det igen :)

      Radera
  2. Nu blir jag nyfiken... Hur gör ni rent praktiskt med att försöka att inte ha napp? Får bebis snutta på bröstet närhelst de vill? Vad är det som är jobbigt i början? Är väldigt inne på att inte börja med napp när vår bebis kommer, men vet inte just praktiskt hur en löser det på bästa sätt utan napp... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, jag skrev världens längsta svar som försvann :( När Vega vägrade ta nappen var det väldigt frustrerande men nu tänker jag inte ens på det. Möjligtvis att Lisa tar bröstet lite oftare än hon skulle om hon hade napp, men hon äter var 3e timme dygnet runt och det tycker jag är ok. Det är mest jobbigt för andra, jag kan ju trösta henne med bröstet men det kan ju ingen annan :) Det märks väl om hon bara vill snutta för tröst, då tar hon bröstet och suger typ 3 gånger och sedan somnar hon. Om hon behöver suga för något annat, tex om jag ger magmassage så får hon bara suga på mitt (tvättade) lillfinger, det går lika bra. Det märktes egentligen mest första tiden bara att vi inte hade napp på Vega, sedan när hon var kanske nån månad så började hon suga på tummen. Många säger att det är svårt att få dem att sluta med det sen, men det får bli ett senare problem. Många har svårt att sluta med nappen också men det problemet hade inte vi med Elis, han slutade över en natt! Och tills dess så ska vi njuta av flera napp-fria år :)

      Radera